Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste keer maan met C9

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste keer maan met C9

Dit is mijn eerste maan die ik gemaakt heb met mijn C9.25. Collimatie is nog niet perfect, buis was niet helemaal gekoeld en seeing was heel beroerd dus ik hoop dat het nog wel beter kan.

Doordat het allemaal snel snel moest - ik had de maan en heldere hemel niet verwacht - heb ik niet heel goed opgelet en weet eigenlijk niet naar welk deel van de maan ik zit te kijken. Ik heb op google moon gekeken maar kan niets herkennen. Omdat dit de eerste keer was weet ik ook niet welke vergroting dit ongeveer was.

Bestaat uit 3 fotos gemaakt met een SPC900 met IR/UV filter op iets meer dan f10. Fotos zijn resultaat van een stack van ongeveer 200 frames - per foto totaal 300 frames at 5 fps gemaakt.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Ziet er goed uit Borix.

Ik heb gisteren middag toen het nog vrij licht was om 16:30

ook de maan voor het eerst gemaakt met de zelfde cam en filter zonder

barlow bestaat uit 4avi's 10 fr/sec waarvan 4 foto's zijn gemaakt

jammer genoeg kon autostich er geen maantje van maken(te weinig overlapping denk ik)

toen maar handmatig in Adobe zitten stoeien, maar je blijft de aansluitingen van de verschillende foto's zien.

Commentaar

Dat is Mare Serenitatis, als je Virtual Moonatlas installeert kan je dat zo opzoeken.

Commentaar

Schim - zo'n mozaiek met de hand is moeilijk, ik heb er ooit eens eentje gemaakt met zo'n 16 fotos en dat heeft me 2 avonden prutsen gekost en toen bleef je ook randjes en dergelijke zien. Jammer dat autostitch niet voor je werkt want voor mij was het toen in 10 minuten gedaan.

Je kunt volgens mij je randjes een beetje wegwerken door eerst die witte streepjes eraf te knippen. Registax geeft vaak van die zwarte of witte randjes na het stacken (bij mij iig). En daarna elk plaatje het contrast en helderhied aanpassen om ze een beetje gelijk te maken.

Als je plaatjes schiet als het net een beetje donkerder wordt zul je zien dat je verschillende fotos niet dezelfde helderheid hebben. Daar ben ik ooit ook eens achtergekomen en dat was wel balen want dan verschillen ze gewoon te veel.

Sterrenkijker - bedankt ik zal die atlas eens opzoeken. Op Schim's foto zag ik de plek ook al. Nu ga ik eens wat vergelijkingen maken om te zien hoe de C9 en de 114/500 skywatcher nu verschillen. Ik hoop er natuurlijk wel iets op vooruit te zijn gegaan. :P

Commentaar

Nou, laat ik mijn maantje van gister dan ook maar even plaatsen. Is van 4 opnames van 90 sec, 10 fps. gestacked in registax en gestitched met autostitch. Heb m gister 2 keer gedaan, maar de eerste keer was het nog te licht. Deze is van omtrent 5 uur.
          =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

@ Chris die ziet er wel 100 keer mooier uit als die van mij keurig mooi kader ook waar maakt je dat mee?

Commentaar

Dank je!! Dat kader is gewoon in photoshop gemaakt. Daar is niet veel moeilijks aan. Ik denk dat toen ik mn opnamens maakte dat t al een stuk donkerder was. Jammer dat autostitch bij jou het niet deed. Ik let er altijd op als ik opnames maak dat het ong een kwart overlapt.
              =WMN Clan Member=

Commentaar

Borix, is er een reden voor dat je op 5 fps geschoten hebt? Je kunt met de 900NC tot 15 fps gaan zonder dat er compressie optreedt.
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                  Borix, is er een reden voor dat je op 5 fps geschoten hebt? Je kunt met de 900NC tot 15 fps gaan zonder dat er compressie optreedt.
                  Is dat echt zo? Ik film ook altijd op 5 of 10 fps. Ik dacht dat hoger toch gecomprimeerd wordt.
                  =WMN Clan Member=

Commentaar

Toch maar even nagezocht. Ik had het fout. Er wordt in principe bij elke framerate op 640x480 gecomprimeerd, op 15 fps is de compressie nog net te doen, 20 fps of hoger tast het het beeld te veel aan.
                    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Arlestron
                      Origineel geplaatst door Prototype
                      Is dat echt zo? Ik film ook altijd op 5 of 10 fps. Ik dacht dat hoger toch gecomprimeerd wordt.
                      Ik heb inderdaad maar 5 fps gedaan om compressie tegen te gaan. Maar zal ook eens 10 of zelfs 15 proberen - als ik vannavond de kans krijg. Ik heb geen stroom op mijn balkon en moet dan een dikke verlengkabel tussen de deur of een raam plaatsen en dan wordt het dus koud binnen - dus vriendin is daar niet zo blij mee.

Commentaar

volgens mij moet je de gain toch een stuk verder opendraaien op 15fps.
                        en geeft dat weer meer minder zwarte beelden?
                        127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Nog even kunnen 'schieten' vannavond maar net langstrekkende bewolking gooide roet in het eten. Door de bewolking veranderde de helderheid soms erg veel en daar verslikt registrax zich de hele tijd in lijkt wel. Kan maar geen goed alignment punt vinden.

Toch deze weten te maken met zelfde methode als gisteren alleen nu met een beter gekoelde buis en betere seeing (maan stond ook hoger volgens mij).

Commentaar

Netjes,.. stuk scherper als de eerste!!
                            =WMN Clan Member=

Commentaar

Werken...
                            X