Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars 11 decemer 2007 - Ir-RGB

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars 11 decemer 2007 - Ir-RGB

Gisteravond heb ik een aantal opnames van mars gemaakt. Eerst begonnen met een RGB opname met de 900nc, maar daar was ik niet tevreden over, daarna maar de vesta met zwart/wit chip gepakt, en een Ir-pass filter gebruikt om wat opnames te maken.

Deze waren een stuk beter. Er was veel meer detail te zien dan op de RGB opname. Het kan zijn dat de lucht gevangen tussen de webcam chip en het uv/ir filter nog niet goed was afgekoeld, of misschien was de seeing wel gewoon ruk, waar de IR-opname een stuk minder last van heeft....

...Maar gelukkig kon het RGB plaatje nog wel gebruikt worden voor een leuke Ir-RGB opname. Bijgevoegd het resultaat.

In totaal heb ik slechts 15min daadwerkelijk opnames gemaakt, daarna kwam de bewolking aanzetten.
    2 x 50min treinen voor 15 minuten aan opnames
    Evil will always triumph because good is dumb

Nou Emil, daar kan je trots op zijn.
    Ziet er erg goed uit.

Commentaar

dat is fraai gedaan.

Je kan zelfs al een aanzet zien van de lichte kraterwand van de grote Huygens-krater (rechtsboven Syrtis MAjor).
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Heb je 2x een 50min filmpje gemaakt en daaruit 15min met de beste plaatjes geselecteerd (autmatisch met registax?)
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis
          Heb je 2x een 50min filmpje gemaakt en daaruit 15min met de beste plaatjes geselecteerd (autmatisch met registax?)
          nee, ik ben van groningen met de trein naar meppel gegaan (een treinreis van 50 minuten) om bij mn ouders waar de telescoop staat 15 minuten daadwerkelijk opnames te maken, en om vervolgens weer een trein terug te nemen....

Maar nu ff ontopic:
          Dit kleurenopname die ik gebruik hebt is van 22:04 - 22:06 en daarna had ik snel de zwartwit camera gebruikt met Ir-pass filter om 22:09 - 22:11. Beide filmpjes waren ongeveer 1500 frames groot, en ik heb registax telkens de beste 600 van die 1500 oid laten stacken.

Als je een filmpje van 50minuten zou maken en dat gaat stacken dan krijg je geen scherpe details te zien omdat mars in die 50min al een aardig stukje geroteerd is..
          Ik geloof dat je bij mars tot zo'n 5-6 minuten kan filmen zonder dat er al te veel detail verloren gaat door de rotatie van mars.
          Bij jupiter is dat veel korter omdat die groter is en sneller rond z'n as draait (ik geloof zo'n 2 minuten maximaal, maar dat weten anderen vast beter...)
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
          X