Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

mooie avond maar niets gelukt

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

mooie avond maar niets gelukt

tja, dan is het eindelijk mooi weer en ga je naar buiten, waar moeten we beginnen, laten we eerst mars maar eens proberen.
    mars in de 3x barlow en webcam mooi stil in beeld, filmen maar.
    daarna eerst eens gekeken wat de uitkomst was, bedroefend, het was een grote wazige vlek, mijn eerste mars was nog mooier zonder barlow
    zou het nog te vroeg zijn geweest of dat mars zo laag boven het n-oosten staat
    maar later weer naar buiten, inmiddels 10 uur, en mars staat mooi hoog in het z-oosten, maar nu kan ik hem niet meer in beeld houden,en loopt hij er constant uit, is dit normaal? het volgmotortje moet dit toch compenseren.
    heb ook nog even de pleiades in beeld gehad, maar krijg niet alle7 sterren in beeld met de kleinste vergroting, met de camera was ik al blij om 1 van de sterren van de pleiaden in beeld te krijgen
    wat wel mooi was, waren de 3 inkomende meteorieten en een groep meteorieten die rood gloeiden toen ze overkwamen, nog nooit gezien.
    het leek of ze net door de dampkring langs de aarde kwamen en daar even oplichten en weer doofden, ze kwamen van oost naar west over.
    heb ook geprobeerd om de orion nevel in beeld te krijgen, maar kon hem niet zien.
    al met al een deels onvoldane avond met wel mooi weer, maar niets fatsoenlijks vastgelegd, op de meteoren na dan.
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Geef de moed niet op, Peet, er zijn wel meer dingen die de eerste keer niet meteen lukken.. Ik heb vandaag een Baader Microstage binnen gekregen voor de Fujifilm 5700, dus wie weet wat ik nog allemaal tegen kom bij mijn eerste stapjes in de wereld van de astrofotografie (of digiscoping zoals ze het noemen). Wat wel belangrijk is is dat je de montering zo nauwkeurig mogelijk op de pool afsteld.
    Grinding is a cavemen`s job, eat well, sleep well and word like hell !

John Dobson.

Commentaar

beste Peet

inderdaad geef de moed niet op, ik zit ongeveer in dezelfde fase als jij en ik denk dat frustratie en engelengeduld een onderdeel is van deze hobby.
      Maak je wel gebruik van een IR-block filter dat is wel belangrijk met webcamfotografie.
      een filter is voor ca 50 euro te koop en geeft veel meer detail in je foto's

nog een tip, oefen eerst eens flink op de maan, dit is allemaal wat simpeler en zo krijg je het gedoe een beetje onder de knie. Objecten zoals mars zijn natuurlijk aantrekkelijk maar ik heb ook eerst flink geoefend op de maan.

succes !!

gr. Marcel
      Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Wat ook zou kunnen is dat een 3x barlow in combinatie met een 114 mm spiegel een wat te grote vergroting oplevert waardoor je hem niet meer scherp krijgt.

Commentaar

Werken...
        X