Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars 11 december 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars 11 december 2007

Dit zijn mijn eerste probeersels met een webcam, had het nog nooit gedaan (maak normaal deepsky foto's met eos400d).
    Ik heb een good old Philips PCVC740K gebruikt. Met 1/100 shutter toch nog teveel overbelicht. Daarom toch gekozen voor 1/250 shutter. 34 van de 2400 frames gestackt met registax (300/2400 gaf geen beter resultaat).
    Seeing was niet zo best, er was af en toe zeer dunne bewolking. Maar ik zat alweer zolang binnen met m'n telescopen ivm. de vele bewolking de laatste weken: het was weer eens tijd voor aktie!
    Toch is het ijs op de poolkap net zichtbaar.
    Vraagje: is de orientering zo correct? Hoogstwaarschijnlijk niet, want ik heb het plaatje niet geroteerd. Heb met Mars previewer II geprobeerd te achterhalen wat de juiste orientering was, maar kwam daar niet echt verder mee (heb timezone -1 ingesteld, met alle vinkjes uit, lijkt er wel een klein beetje op......heb ik previeuwer wel goed ingesteld????)

Oeps: had eerst 11 nov staan, maar het was 11dec..........
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Re: Mars 11 november 2007

Origineel geplaatst door patrickduis
    Toch is het ijs op de poolkap net zichtbaar.
    Het is noordelijke poolhoed, maar het zijn wolken/mist.

Vraagje: is de orientering zo correct?
    De noordkant is linksboven. Traditioneel zet je natuurlijk het noorden beneden...de zwarte streep naar de pool toe is Syrtis Major en het helder cirkeltje dichter naar de zuidpool is Hellas. Rechts daarvan op de foto is de grote donkere vlek Mare Tyrrhenum.

Zo ziet het er bij Ikemura uit:

[De heldere randstreep - links bij jou en rechts bij Ikemura - is geen artefact, en maakt dat je de details helemaal rechts bij Ikemura niet kunt zien.]

Da's trouwens veel te vroeg getrokken voor de beste seeing als het 11 december en niet november was -- Mars is veel te vol voor 11 november 2007 .

Gisteren was Mars het beste tussen 1 en 3 uur, met Syrtis Major al aan de kant en Sinus Sabaeus goed zichtbaar.

In 't Eiland hadden we onwaarschijnlijk goede seeing, met iedereen die daar was Mars observerend op meer dan 300x (ik met 615x, en iemand met een 300mm Orion Optics Dob op 604x).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Je had gelijk het was 11dec (had vanaf 11nov niks meer kunnen doen ivm bewolking, en die datum was op de een of andere manier in mijn koppie blijven hangen).....Zie m'n nieuwe avatar, even de zaken weer recht gezet met jouw advies!
      Om ongeveer 2200u kwamen er hier in Hooge Mierde (onder Tilburg) jammer genoeg wolken opzetten, en dat was net toen ik alles een beetje onder de knie begon te krijgen. Maar goed, binnenkort weer nieuwe kansen. Voorspelling voor het weekend ziet er goed uit.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

mooi patrick, ziet er best wel goed uit, met details.
        de seeing was gisteravond inderdaad slecht, van 7 tot 9 uur kreeg ik geen goed beeld op de foto(film), ik heb alles weggegooid, toen om een uur of 11 de boel eindelijk goed was kreeg k mars niet meer op het beeldscherm, zie mijn andere topic.
        maar moet mars nu wel of niet te volgen zijn met 1 motor.
        want ik had het idee dat toen hij laag stond er geen enkel probleem was maar toen mars hoger stond hield ik hem niet in het beeldscherm.
        127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Als ik mars volg met m'n heq5 moet ik hem niet op siderial tracking maar solar tracking schakelen. Dit is anders dan met alleen maar 1 motor (=siderial).
          Maar ik film per keer maar 4 min, lukt dat niet met gewoon siderial tracking op je eq2? Wel goed polar alignen natuurlijk!

Commentaar

4 min,lukt volgens mij niet zo snel.
            de laatste keer was het geen enkel probleem als mars maar laag staat, maar als hij hoog staat loopt hij constant uit beeld.
            als het weer helder is probeer ik het nog een keer.
            127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Werken...
            X