Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1e mars, meteen een vraag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Ook dat is geen goed idee want in een compressor zit olie en die komt ook met de lucht mee, heb je oliespetters op je sensor die er ook niet makkelijk meer afgaan. Nee, koop nou gewoon zo'n blazertje dat is de beste en veiligste manier. (Ook in spuitbussen met lucht zit vaak olie, dus die kan je ook beter niet gebruiken overigens)

Laat een reactie achter ::

• dutchdevil
    antwoordde :
    ik heb nog niet de kans gehad om die pagina goed te lezen.
    Ik hoop er dit weekend aan toe te komen!

Oké, ik ga niet kwijlen ik heb wel een compressor.
    van een afstandje moet dat toch lukken zonder de sensor er helemaal af te blazen?

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Met de mond blazen is echt af te raden, voor je het weet zit er spuug op de sensor en die krijg je er niet zo makkelijk meer af. Gewoon blazen met een blaasbalgje en inderdaad de sensor niet aanraken. Als je permanent een IR/UV filter op de webcamadapter hebt zitten houd je hem droog en stofvrij overigens.

• titan
    antwoordde :
    dat moet kunnen lijkt me, pas op dat je niet spettert !! haha
    Dennis, ik heb veel aan die link van patrickduis gehad een paar topics hiervoor, wellicht voor jou en peet ook interessant ?

• dutchdevil
    antwoordde :
    hoe krijg ik de chip schoon? er zitten een paar puntjes op.
    Dat zie ik als ik hem aan zet.

Kan ik die er gewoon afblazen? want aanraken lijkt me niet slim...

• titan
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door patrickduis
    Hoi Dennis, ik had dat probleem eerst ook, kijk op http://www.astro.shoregalaxy.com/webcam_astro.htm voor een super goede handleiding m.b.t. planeten fotografie met webcam, en ook hoe registax werkt.

bedankt Patrickduis, dit is zeker voor beginners zoals ik zeer goede info. heb erg veel van deze handleiding geleerd

• henkp
    antwoordde :
    Juist dat is goede instelling Dennis, dat is die VOC mentaliteit waar Balkenende het steeds over heeft.

• dutchdevil
    antwoordde :
    volgens mij was de chip of de barlow ook licht beslagen..

Gisteren was ik blij dat het gelukt is om 'm vast te leggen, nu ben ik teleurgesteld in het resultaat

Hopelijk krijg ik snel een nieuwe kans

@ henk, ik denk niet dat het nut heeft om deze over elkaar te leggen?
    Ik probeer het gewoon opnieuw, en ga net zo lang door tot het goed is

• MvZ
    antwoordde :
    Toch wat detail erop te zien hoor.
    Maar ik zou gewoon zonder filters gaan werken hoor! (behalve een ir/uv cut filter)
    Kleurenfilters zijn alleen voor echte zwart/wit cams.

Origineel geplaatst door dutchdevil
    Ik zal eens zwart wit proberen met filters?
    Dit heeft geen zin, je ontkomt zo niet aan de ingebouwde kleurenfiltertjes in de camera zelf.

Beste is om te zorgen dat het beeld niet overbelicht is, door te spelen met gain-, sluitertijd- en gamma instellingen. Ook letten op de kleurbalans!

Over het algemeen de gain (en evt gamma) laag houden en een korte sluitertijd selecteren. Dit moet je gewoon even wat oefenen, dan komt het wel in orde

• patrickduis
    antwoordde :
    Met "lagen over elkaar leggen" wat bedoel je daar precies mee? Ik weet dat Registax afzonderlijk l-rgb frames kan stacken, da's een optie op het beginscherm, bedoel je dat?
    Maar, zoals iedereen al zegt, probeer eerst gewoon in kleur met je webcam, of gewoon z/w, das veel makkelijker.

• Prototype
    antwoordde :
    Je kunt overbelichting tegengaan door de belichtingstijd te verkorten en/of de gain te verminderen. Deze instellingen zijn ongetwijfeld ergens in het programma waarmee je je fimpjes opneemt te vinden. Ik heb dezelfde camera en gebruik Craterlet. In dit programma zijn de camera instellingen te vinden onder "Camera settings" (of iets dergelijks).

Met filters werken heeft bij een kleurencamera geen zin. Voor het hoe en waarom zie bv deze pagina

• dutchdevil
    antwoordde :
    ik begon met de roodfilter omdat het beeld te overbelicht was, en wanneer ik begon af te stellen er details verloren gingen naar mijn mening.
    vandaar dus de poging met filters.

Ik zal eens zwart wit proberen met filters?
    Ik moet nog wat oefenen met de instellingen inderdaad.

Bedankt voor de link, ik zal vanavond eens kijken!

Kan ik die lagen ook over elkaar leggen met fireworks?

Gr. Dennis

• patrickduis
    antwoordde :
    Hoi Dennis, ik had dat probleem eerst ook, kijk op http://www.astro.shoregalaxy.com/webcam_astro.htm voor een super goede handleiding m.b.t. planeten fotografie met webcam, en ook hoe registax werkt.
    Ik heb gisteren mars met een good old Philips toucam PCVC740k gefotografeerd met 10fps, 1/250 shutter en de gain net een beetje onder 25%. Heb iedere keer een filmpje gemaakt van 240sec en dat met registax gestackt. Probeer dat eens, dan zal alles een heel stuk beter gaan.
    Ook heel belangrijk is focus. Ik stel eerst grof af met een hartmann mask (zo'n ding voor je telescoop met 3 gaten, even op hartmann googlen, kan je zelf van karton maken) en als hij dan goed staat ga ik met m'n oog op de laptop nog zeer nauwkeurig nastellen, dit komt zeer nauw, het helpt als je toevallig een specifiek detail van Mars op je scherm hebt, kan je daar beter op focusen.

• EricB
    antwoordde :
    Hoi Dennis, ik weet niets van foto's maar ik zie wel details. Mooi!

• henkp
    antwoordde :
    Dennis vanwaar die verschillende kleuren plaatjes?
    De 900nc geeft toch al een kleuren plaatje.

Gewoon het filmpje in registax stacken lijkt me, of heb je soms losse foto's gemaakt.

De losse kleuren foto's kan je in Photoshop over elkaar leggen, maar ik weet op dit moment niet meer hoe dat moet.
    Stuur me anders via mail de betreffende foto's dan kan ik hier wat proberen en dan komt het vanzelf weer boven drijven.
    Mijn mail adres stuur ik je wel via een PBtje.

Overigens leuk dat je al wat resultaat hebt.

Edit: Met een kleurenchip heeft het toch geen zin om kleuren filters te gebruiken. (wordt volgens mij alleen gedaan bij Z/W chips)

Werken...
X