Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars 2007/11/27

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars 2007/11/27

Goeden avond,
    opname van Mars afgelopen dinsdag avond, vlak voor de bewolking.
    Opname laat ,, het Oog van Mars,, zien (Solis Lacus)

Goede Mars kaart laat vele mooie fijne details zien.

ps van links naar rechts 100%,125% 200% resize.

Een mooie link met gedetaileerde mars kaarten zijn :
    http://www.ralphaeschliman.com/id30.htm en
    http://ralphaeschliman.com/mars/mlassm2.pdf

Groet Richard

Wow! Onvoorstelbaar groot en Mooi!

Commentaar

Origineel geplaatst door Dennis Put
      Wow! Onvoorstelbaar groot en Mooi!
      Zo jij bent snel, dank je wel Dennis !
      Groet Richard

Commentaar

echt prachtige foto's Richard!
        Top!

wat voor camera gebruik je precies als ik vragen mag?
        - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Origineel geplaatst door dutchdevil
          echt prachtige foto's Richard!
          Top!

wat voor camera gebruik je precies als ik vragen mag?
          dank je wel, ik gebruik een ATK-2HS een z/w ccd
          http://www.atik-instruments.com/
          De atk is ccd camera met compressie maar je kan makkelijk met 30 fr ps opnemen, zonder dat er detail en resolutie verloren gaan.
          Het is een 8 bits ccd, maar bij het stapelen maakt dit niets uit, je krijgt voldoende grijswaarden.

Helaas is deze camera niet meer in de handel.
          Groet Richard

Commentaar

Het zijn weer juweeltjes Richard.

Helaas hebben mijn pogingen (mars) met mijn nieuwe Olympus E-400 nog geen bruikbare resultaten op gelevert (de cam workshop tenspijt)

Commentaar

Ik vind ze weer super hoor, echt te gek! Strak en groot.
              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp

Helaas hebben mijn pogingen (mars) met mijn nieuwe Olympus E-400 nog geen bruikbare resultaten op gelevert (de cam workshop tenspijt)
                Hoi Henk, helaas kun je met normale digitale camera geen planeet opnames maken, dit heeft te maken dat een webcam vele duizenden frames kan opnemen , en die gebruik je voor je opname.
                Dus met de E400 zou dit nooit lukken.
                Ik kan je een advies geven als je planeet opnames wil je maken, een webcam of verwante CCD.
                De Cursus is ook gebaseerd op webcam gebruik voor maan en planeten.
                Groet Richard

Commentaar

Bedankt voor je tip Richard.
                  Heb ik dus min of meer voor niets die camera aangeschaft , (gelukkig leest mijn vrouw niet mee ) dan maar weer terug naar mijn cam.
                  Ik wilde het gebruik van een labtop nl. uitsluiten.

Commentaar

Ik heb er maar 1 woord voor: shitterend!!

Echt top.
                    Bresser 7 x 50
                    Sky-Watcher Newton 200/1000mm EQ-5

Commentaar

Origineel geplaatst door DaveS
                      Ik heb er maar 1 woord voor: shitterend!!

Echt top.
                      I.d.d....Met alle respect, maar ik heb al heel wat redelijke knikkers voorbij zien komen, maar zo'n scherpe Bolder (voor de oudere onder ons ) heb ik nog niet gezien.
                      M.v.gr. Frans

Commentaar

Origineel geplaatst door Richard Bosman
                        Origineel geplaatst door henkp

Hoi Henk, helaas kun je met normale digitale camera geen planeet opnames maken
                        Hmmm niet waar, ik maak er best goede resultaten mee. Uiteraard wel betere resultaten met webcam of ccd.

Commentaar

dank je wel voor juliie waardering.
                          Groet Richard

Commentaar

Ten eerste: Prachtige foto's..!! Echt niet normaal gewoon..

Ten tweede: Gefeliciteerd met het zo vaak voorkomen van jouw foto's in de ZENIT.. (niet gek trouwens, met elke keer zulke foto's)

Ten derde:
                            Origineel geplaatst door Richard Bosman
                            Hoi Henk, helaas kun je met normale digitale camera geen planeet opnames maken, dit heeft te maken dat een webcam vele duizenden frames kan opnemen , en die gebruik je voor je opname.
                            Hoe zit het dan met het maken van foto's van de maan met een digitale camera..? Dit doe ik regelmatig, en hier krijg ik wel gewoon goede en scherpe foto's mee.. Heeft dat dan met de grootte van het object in je occulair te maken, met het licht wat het object in je occulair weerkaatst, of is er een andere reden dat je wel gedetailleerde foto's van de maan kunt maken en niet van planeten..?
                            "Messier Vrienden Club Berlicum"
                            **Bresser Skylux 70/700**
                            **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Origineel geplaatst door Dennis Put
                              Hmmm niet waar, ik maak er best goede resultaten mee. Uiteraard wel betere resultaten met webcam of ccd.
                              Laat ik het anders formuleren, als je gedetaileerde opnames wilt maken met een beetje resolutie , kun je niet zonder de webcam (ed)
                              Dit heeft niets te maken als een opname nu goed is of niet, gaat om de resolutie.
                              Met een normale CCD camera, kun je leuke plaatjes maken van de planeten of maan, dus jou opnames Dennis zien er goed uit.Desondanks kun je met de webcam (als je die een zou proberen) veel hoger komen, kwa detail.
                              Het zit hem niet in de resolutie van de camera, want die is bij bv een Canon 400d veel hoger dan bij de ATK.
                              Het gaat om de kracht van het bevreizen van de seeing,en dat kan je met de webcam heel goed, 10 fr /30 fr ps.
                              Dit haal je niet met de Canon bv.
                              Doordat je een avi maakt met de webcam kun je duizende frames verzamelen, en daar kun je bv de best 500-1000 gebruiken voor je eind bwerking.
                              Cor berevoets heeft registax gemaakt om dit soort filmpjes te align/stack , door het stacken van de goede frames krijg je een stack van bv 1000 frames die je stackt tot een BMP/TIff file, die heeft zeer goede signaal/ruisverhouding en een zeer hoge resolutie.

Conclusie ,voordeel van een webcam ed
                              seeing bevriezen
                              Snel verzamelen van frames(data)
                              Goede effectieve oppening verhouding(denk maar aan barlow)
                              Stacken een align van de beste frames voor een zeer goede eind frame.
                              Al met al zou ik voor een webcam gaan.
                              Groet Richard

Commentaar

Werken...
                              X