Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

mars op 21-11-07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

mars op 21-11-07

Bijgaand mijn 1e poging sinds maanden. Mars voor de eerste keer.
    De seeing was maar matig en mars stond nog niet zo hoog om 22.00 uur.
    Daardoor was scherpstellen lastig. Opvallend was dat mijn kleurenopname beter was dan de IR. Vandaar dat ik de gewone kleuropname maar bewerkt heb.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Mooi, met wat voor telescoop, camera heb je deze foto gemaakt!
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ziet er idd goed uit. Ben ook benieuwd naar de apparatuur.
      =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

De teleskoop is een Tal 200k. De webcam een gewone ToUcam 840k.
        Er is een stack van 500 uit 2000 frames gebruikt. Overigens vind ik Mars een lastig object. Visueel erg weinig contrast en maar een klein bolletje. Bij het scherpstellen was het net een stuiterend ping-pong balletje. Ik heb deze keer voor de eerste keer gebruik gemaakt van de scherpte-analyse van K3CCD. (FTT amalyse) Geprobeerd het scherp dalende grafiekje zoveel mogelijk naar rechts te krijgen. Het constant veranderende getal vond ik lastiger te beoordelen.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Mooie foto! Details aanwezig

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
            Er is een stack van 500 uit 2000 frames gebruikt. Overigens vind ik Mars een lastig object. Visueel erg weinig contrast en maar een klein bolletje. Bij het scherpstellen was het net een stuiterend ping-pong balletje. Ik heb deze keer voor de eerste keer gebruik gemaakt van de scherpte-analyse van K3CCD. (FTT amalyse) Geprobeerd het scherp dalende grafiekje zoveel mogelijk naar rechts te krijgen. Het constant veranderende getal vond ik lastiger te beoordelen.

Mooi plaatje.
            Ik heb hetzelfde probleem met mars. Erg lastig om scherp te stellen, helemaal zonder motorfocuser. Hij stuitert alle kanten op. Op het oog kan ik meestal nog het beste scherpstellen... Binnenkort ga ik proberen zelf een motorfocuser te maken en installeren, dus hopen dat het scherpstellen dan vergemakkelijkt.
            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
              Erg mooi resultaat dan. Heb je ook nog iets van een barlow gebruikt?
              =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Als ik dit plaatje zo zie dan gok ik dat er een 2x barlow is gebruikt...
                Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Klopt, ik heb de standaard Tal 2x Barlow gebruikt. Ik wil nog een soort van adaptertje maken om de Barlow verder van de CCD te krijgen. Ik heb ook een 3x ED Barlow liggen die goed zou moeten zijn. Dat is ie echter niet, visueel geeft hij op de maan m.i. te veel kleurfout. Ik moet hem nog icm de webcam uitproberen.

Groeten en ook dank voor alle belangstelling, Bert

Commentaar

Werken...
                  X