Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars 2007/11/14 23h48 UT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars 2007/11/14 23h48 UT

Op de nacht van woensdag/donderdag was het helder,er stond een lichte NO wind en het was koud...
    Ondanks dat de seeing niet goed was, kon ik toch een opname maken.
    Het is een RGB opname,als je dit bekijkt in PS zie al dat het B zeer slecht is, tja...
    Maar toch weer eens blij dat ik mars kon zien en hij is al een stukje groter geworden.
    Groet Richard

Het is dat je op de computer niks kunt nafluiten zo prachtig.

Commentaar

Een fantastische plaat weer Richard!

Wat zou ik graag ook zo'n equipment willen hebben

Commentaar

Echt klasse! Kreeg er spontaan weer het "Charles Chilton" gevoel door.
        De ex van een Polarex
        Meade LX90

Commentaar

Je hebt inderdaad wel betere opnames van mars gemaakt , hij is ook niet helemaal scherp, komt dit door de seeing ?

Je hebt nu wel alvast een opname van mars nu hij nog niet in oppositie is kan je straks mooi zien hoeveel groter hij is geworden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
            Een fantastische plaat weer Richard!

Wat zou ik graag ook zo'n equipment willen hebben
            Hoi Freek, dank je wel.
            Grote van het equipement is niet altijd relevant, om goed opnames te maken moet je van bewerken een beetje kennis hebben.
            En als dat nu met een 15 cm of 20 cm is, gaat erom dat je basis opname goed is, en dan ga je bewerken, kwestie van de juiste handelingen , en dat is een kwestie van veel tijd en veel oefenen.
            Groet Richard

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
              Je hebt inderdaad wel betere opnames van mars gemaakt , hij is ook niet helemaal scherp, komt dit door de seeing ?

Je hebt nu wel alvast een opname van mars nu hij nog niet in oppositie is kan je straks mooi zien hoeveel groter hij is geworden.
              Betere opnames krijg je alleen als de seeing goed is en dat was helaas die avond niet.
              Als je telescoop en webcam 100% kent en je weet wat je met telescoop kan doen en je weet hoe je een opname moet bewerken, dan kan alleen de seeing je roet in het eten gooien.Zo is dat hier ook het geval.
              Over scherpte, opname is niet hoog van resolutie , maar kan ook niet zeggen dat hij nu onscherp is.
              Scherpte en resolutie zijn twee verschillende begrippen.
              Zo kan een opname best wel scherp zijn, maar door (wat dan ook) een lage resolutie hebben.
              Over de grote van Mars hij is nu 13.75 '' en hij gaat naar 15,7'', das niet veel groter h.
              Als je nu naar Mars kijk met een normale vergroting (100-250x) is hij maar erg,erg klein.
              Bij een 500- 700x vergroting is iets groter maar nog niet groot.
              Als je naar de opname kijkt zie dat er verschillen zijn ten opzichte van 2005.
              Zo zie je ik zie dat er een nieuwe donkere lijn loop, die loop van Hyblaeus naar Tritonis.
              Ook de NPH is goed te zien met details op het NP gedeelte.
              Al met al kun je bij ,, minder scherpte ,, opnames veel uit een opname halen.
              Groet Richard

Commentaar

Godszamme zeg, ben je er speciaal voor naartoe gereisd? wt een prachtfoto...
                - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

leuk dat je die verschillen met 2005 meldt Richard.

Knap toch: zoveel detail op een schijfje van minder dan 14" !

Ik hoop nog veel marsfoto's van je te mogen zien op dit forum.
                  Graag ook dan met wat topografische uitleg. Misschien dat ik dan eindelijk die contourbenamingen van de oppervlaktedetails ga onthouden (ken alleen maar Syrtis Major en Sinus Meridii: die laatste is vast verkeerd geschreven...)
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                    leuk dat je die verschillen met 2005 meldt Richard.

Knap toch: zoveel detail op een schijfje van minder dan 14" !

Ik hoop nog veel marsfoto's van je te mogen zien op dit forum.
                    Graag ook dan met wat topografische uitleg. Misschien dat ik dan eindelijk die contourbenamingen van de oppervlaktedetails ga onthouden (ken alleen maar Syrtis Major en Sinus Meridii: die laatste is vast verkeerd geschreven...)
                    Dank je wel Haro en xxx.

Ik heb snel even wat gebieden een naam gegeven, niet dat ik ze allemaal uit de hoofd ken, moest soms ook even spieken
                    Maar door dit te doen leer ik ook weer die kleine gebieden.
                    Maar het geef je een idee wat we nu zien op Mars.
                    Groet Richard

Commentaar

Ik vind het nog steeds een erg mooie opname hoor, ik zat je ook een klein beetje te plagen, ik doe het je niet na.

Commentaar

1 woord, 2 lettergrepen:

Prach-tig..!!
                        "Messier Vrienden Club Berlicum"
                        **Bresser Skylux 70/700**
                        **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Een erg geslaagde opname, ga zo door!
                          (Maarja, van Richard zie je Alleen Maar geslaagde opnames, onlangs de seeing)

Commentaar

dank je wel voor jullie reacties
                            Groet Richard

Commentaar

Grandioos werk weer Richard, echt prachtig. Volgens mij pers jij er zelfs nog met bewolking een goede mars foto uit
                              Op dit moment telescooploos :,-(

Commentaar

Werken...
                              X