Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

17P/Holmes ... zowaar gelukt! :-)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

17P/Holmes ... zowaar gelukt! :-)

Dat was dus echt fun om te fotograferen! Liep eerst echt te kloten met 25 mm oculair. Kreeg hem maar niet in beeld (oculair projectie).
    Toen met 40 mm oculair en dat ging een heel stuk beter. Had me dus duidelijk vergist in de grootte van Holmes
    Dit is een handmatige stack van 34 JPG's. Wilde meer doen maar bewolking ging parten spelen.
    En sta dus echt verbaasd dat dit me met mijn scoopje op EQ2 zonder motor is gelukt. Maar ja, tis ook wel een mooi en helder object

Bynostar 130-900 Newton, 40 mm oculair, FujiFilm S5500 hybride camera, oculair projectie. stack van 34 JPG, ISO 400, 1 sec, f/2.8.

Menno

PS
    Moet eigenlijk gaan pitten, 6 uur weer wekker
    Maar nog ff wat wezen lezen en foto's kijken op t net ... en wat ik dacht dat een ster was achter de komeet, blijkt dus de kern/nucleus van de komeet te zijn
    En nu ga ik heel tevreden naar bed
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

wow echt cool
    Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Knap werk Meegja ! Zeker met de middelen die jij hebt gebruikt, zonder volgmotor nog wel. Ik denk alleen niet dat de heldere punt de kern van de komeet is, maar toch een ster, op de foto's van mij en Corne en de schetsen van en EricB komt hij niet voor. Harro heeft wel een heldere punt geschetst, maar die staat exact in het midden van de komeet terwijl die van jouw meer aan de rand staat.

Commentaar

Mooi shot!!
        =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Ook bij mij was te zien dat de ster niet centraal in het midden stond maar inderdaad aan de rand van de helderder kern. Als in andere tekeningen of opnames deze wel centraal staat lijkt het me inderdaad een ster waar de komeet voorlangs trekt.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
            Ook bij mij was te zien dat de ster niet centraal in het midden stond maar inderdaad aan de rand van de helderder kern. Als in andere tekeningen of opnames deze wel centraal staat lijkt het me inderdaad een ster waar de komeet voorlangs trekt.
            En dat is het juist: de kern bij andere foto's staat juist uit het midden ... wat ik tenminste eruit haal. Heb het eea vergeleken en kern staat nergens in het midden. Deze foto bv is van 25 Oktober, paar dagen terug dus: http://media.skyandtelescope.com/images/Cook+Web.jpg ... en ze hebben het bij die foto over de nucleus die off centre staat ....

Menno

Commentaar

Tja, ik zag hem toch echt helemaal centraal. De west zijde was iets onduidelijker gedefinieerd maar visueel gezien leek die kern in het midden te staan.
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hoe krijg je 't voor elkaar Menno: zonder volgen?? Dan krijg je toch al na 1 seconde een zichtbare volgfout???

Knap resultaat. Ben je vanavond ook op Copernicus?
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                  Hoe krijg je 't voor elkaar Menno: zonder volgen?? Dan krijg je toch al na 1 seconde een zichtbare volgfout???

Knap resultaat. Ben je vanavond ook op Copernicus?
                  Nope Heb de maximale zoom ontdekt met mijn camera als ik mijn 40 mm oculair gebruik waarmee met 1 secconde net geen volgfout geeft. Met 25 mm oculair is dat max 1/6 sec.

En vanavond weet ik nog niet ... heb al wat te doen en wil dr eigenlijk wel vroeg in ... toch wel ... denk ik

Menno

Commentaar

Ik heb even gedacht dat de foto op 28-10-2007 is gemaakt, aan de hand van de sterren die ik meen terug te vinden. Ik dacht dat ster net naast de kern TYC 3334-788-1, magnitude 9,3. Maar dit klopt niet goed genoeg met de voorspelde baan.
                    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Origineel geplaatst door Marc Fokker
                      Klopt het dat je de foto 28-10-2007 gemaakt hebt? De ster net naast de kern is dan denk ik TYC 3334-788-1, magnitude 9,3.
                      Nee, foto is van 29-10-2007 rond 23:30 uur. Heb zelf ook al lopen spieken op kaartje maar zie het niet zo 123

Commentaar

Dat sterachtige net buiten het midden van de kern is onderdeel van de komeet! Alle foto's van vandaag hebben het, en sommige visuele waarnemers beschrijven het ook!
                        Ik ga 'm samen met Erwin fotograferen, we moeten even wachten tot de komeet achter de bomen vandaan is. Wat is die helder!
                        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Je hebt denk ik toch gelijk Meegja, de heldere stip IS de kern van de komeet, ik zag die vanavond zelfs visueel door de telescoop en ook op mijn foto's komt hij voor.

Commentaar

Werken...
                          X