Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars en Saturnus - 22 oktober

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars en Saturnus - 22 oktober

Beste mensen,

Vanochtend weer vroeg uit de veren gegaan voor deze prachtige planeten. Het was kraakhelder, en de kans dat ik ook Orioniden zou zijn was groot. En ja hoor, ik heb er 4 gezien! Meestal wel afwijkend van het sterrenbeeld Orion zelf. De ringen van Saturnus waren haarscherp maar ook Mars was mooi, een klein poolkapje was zichtbaar.

Opnamedetails:
    8'' Skywatcher Newton @F10
    Orion Shorty Plus 2x
    10mm
    Canon Powershot a75
    1/25 voor Mars en 0.10 sec voor Saturnus.

Groet,

Dennis

Driewerf hulde, fantastische resultaten voor foto's die je even achter het oculair hebt gemaakt uit de losse pols

Ga vooral zo door!

Commentaar

Helemaal niet verkeerd Dennis.

Vooral opvallend hoe goed en scherp je de kleine Mars op de foto hebt gekregen. En dat voor een enkelvoudig frame!
      Die losse klikjes van jouw kunnen wedijveren met webcam-plaatjes van anderen.
      Compliment!
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mooie plaatjes uit de losse pols

Wat ik alleen niet begrijp is als ik probeer lukt het me niet en als het al lukt zijn ze heel erg klein terwijl ik ook een 8" met 10mm gebruik

Kan iemand mij dat uitleggen?

groetjes
        wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Commentaar

Origineel geplaatst door Maikel
          Mooie plaatjes uit de losse pols

Wat ik alleen niet begrijp is als ik probeer lukt het me niet en als het al lukt zijn ze heel erg klein terwijl ik ook een 8" met 10mm gebruik

Kan iemand mij dat uitleggen?

groetjes
          Ik gebruikte ook een barlow he, dat maakt wel een verschil.
          Ook de gebruikte camera en instellingen zijn van groot belang.
          Met de camera kan je meestal ook inzoomen.

Commentaar

Bedankt allemaal!

Commentaar

Ok, een barlow heb ik ook nog wel liggen en zoomen kan die ook

Als ik zoom wordt het beeld erg onscherp/wazig. Ik zal nog eens gaan stoeien vanavond

Bedankt maar weer
              wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Commentaar

maikel,

laat je camera focussen en stel daarna je scope handmatig bij (dus knopje half in, dan zelf in focus draaien en knip)

het werkt, zojuist uitgevonden
                - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Dutch heeft helemaal gelijk. Eerst camera focussen, dan je kijker.

Dat je beeld waziger/onscherp wordt door een barlow ligt gewoon aan de kwaliteit van de barlow. Bij elke barlow heb je wel een beetje licht verlies, maar eentje zoals de Orion Shorty Plus, die ik heb, laat daar weinig van merken vind ik.

Commentaar

Geweldige plaatjes!!
                    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Als je camera een filmpje kan maken dan kan je daarmee nog veel beter resultaat boeken als je dat filmpje met Registax bewerkt tot een foto. (moet je de camera wel even vastmaken achter het oculair en een volgmotortje is dan ook wel handig.

Commentaar

Origineel geplaatst door Arlestron
                        Geweldige plaatjes!!
                        Hoi Dennis,

Mooie plaatjes, inderdaad knap dat ze uit de losse pols geschoten zijn. Ga je ook een keer proberen te webcammen?

Gr,

Arnaud

Commentaar

Werken...
                        X