Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan D50

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan D50

Hoi,

Nou ik heb dus net een Nikon D50 en de maan stond vanavond wel heel erg mooi, dus leek het me wel een mooi moment om voor de 2e keer foto's te gaan nemen van de maan. Ik moet nog veel oefenen met scherpstellen en ik had de ISO per ongeluk nog op 800 laten staan :S en dat is wel vervelend voor de 'noise' zoals jullie wellicht wel weten...
    Als je wilt mag je hem bewerken, maar ik wil natuurlijk wel het resultaat zien

Ziet er al aardig uit.
    Probeer nog wat meer te letten op de scherpstelling. Deze is nog niet optimaal. En ISO 800 helpt inderdaad ook niet mee.

Hier een zr vlugge bewerking in het eenvoudige programma Irfanview:

Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Ik heb het plaatje trouwens de helft kleiner gemaakt, maar hier is de volledige foto.

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter
        Ziet er al aardig uit.
        Probeer nog wat meer te letten op de scherpstelling. Deze is nog niet optimaal. En ISO 800 helpt inderdaad ook niet mee.
        Dat scherpstellen is wel lastig vind ik, op je schermpje (2" camera scherm :P) ziet het er aardig uit maar als je em op de pc bekijtk valt het toch wel wat tegen. Maar de vergroting is niet zo groot om het perfect scherp te stellen, ik ga dus meer op m'n gevoel af...

Commentaar

Hier heb ik hem ff snel bewerkt met Photo shop

GR
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Mooi hoor! Hebben jullie nog tips over hoe ik het best de maan kan scherpstellen?

Commentaar

Hebben jullie nog tips over hoe ik het best de maan kan scherpstellen?
              Ik weet niet of dit ook geldt voor de D50, maar in de zoeker van m'n D70 zit een groen lampje. Naarmate je scherper stelt (manual focus uiteraard), gaat dat lampje sneller knipperen. Op een gegeven moment bij een goede scherpstelling, brandt het lampje constant (dus zonder te knipperen). Ik denk dat dat in de D50 ook wel zit.
              Verder is het gewoon een kwestie van oefenen, op verschillende focuspunten foto's nemen en met de belichting spelen. Je zult zien dat het steeds beter zal gaan. Je kunt toch 'onbeperkt' foto's nemen, en ze later op je computerscherm beoordelen.

Succes!

Commentaar

Hm mdat lampje heb ik ook ja, links onderin zit ie, ik zal er eens op letten, en oefenen natuurlijk. En natuurlijk letten op de ISO waarde >< het is wel zonde voorde foto om het op 800 te laten staan :P

Commentaar

Leuk begin Sjors !

Wat ook wel wil met scherpstellen, zeker als je straks sterren wil gaan doen.

Ik weet niet of de D50 het kan. Bij de D70 als ik een fotogemaakt heb kan je via het voorbeeld scherm heel ver inzoemen. door het isoknopje ingedrukt te houden en met de draaiknop op de achterkant kan je heel ver inzoemen en kan je heel goed de scherpte bekijken.

Commentaar

echt een heel mooie!

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter
                      Hebben jullie nog tips over hoe ik het best de maan kan scherpstellen?
                      Ik weet niet of dit ook geldt voor de D50, maar in de zoeker van m'n D70 zit een groen lampje. Naarmate je scherper stelt (manual focus uiteraard), gaat dat lampje sneller knipperen. Op een gegeven moment bij een goede scherpstelling, brandt het lampje constant (dus zonder te knipperen). Ik denk dat dat in de D50 ook wel zit.
                      Verder is het gewoon een kwestie van oefenen, op verschillende focuspunten foto's nemen en met de belichting spelen. Je zult zien dat het steeds beter zal gaan. Je kunt toch 'onbeperkt' foto's nemen, en ze later op je computerscherm beoordelen.

Succes!
                      Hier wou ik nog ff een vraagje over stellen ( zonder een nieuw topic te openen ) Als ik dus m'n camera op de telescoop zet, dan blijft dat groene lichtje constant knipperen Ik zie dus neit wanneer hij scherp is. Ik heb hem op M gezet. Of werkt het niet als je geen lens erop hebt staan? Help! Want het zou wel heel lekker zijn als dat het wel gewoon doet.

Commentaar

@ Peter : wat voor tele heb je in je Avatar? en is die bruikbaar voor astrofoto's? zelf neem ik een tele over van een (oud) collega een 117-500 mm Sigma
                        Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                        Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Hij knippert wel sneller en langzamer, ik heb m ook nog nooit stil gekregen met de telescoop. terwijl ik met software zeker weet dat hij scherpstaat

zonder hulpmiddelen is het bijna niet te doen. probeer eens een hartman mask te maken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                            Als ik dus m'n camera op de telescoop zet, dan blijft dat groene lichtje constant knipperen Ik zie dus neit wanneer hij scherp is.
                            Dat is inderdaad erg lastig. Scherpstellen luistert erg nauw, en bij een kleine beweging met scherpstellen kan al veel uitmaken. Mij lukt het soms om het knipperen bijna weg te krijgen, maar soms ook niet. Ik besteed altijd vrij veel tijd aan scherpstellen. Kost wat tijd, maar het kan ZO belangrijk zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Coin
                              wat voor tele heb je in je Avatar? en is die bruikbaar voor astrofoto's? zelf neem ik een tele over van een (oud) collega een 117-500 mm Sigma
                              Dat is een AF Nikkor 80~200 mm f/2,8 D zoomlens. Niet alle zoomlenzen zijn goed geschikt voor astrofotografie, maar deze lens is kwalitatief erg goed. Heb hem nog niet getest voor astrofotografie, want ik heb heb pas een kleine twee weken. Ook een erg fijne lens voor htk-fotografie.

Die sigma is niet echt lichtsterk (f/5~6,3), maar gelukkig wel een draaizoom (dat heeft als consequentie dat je zoomstand niet verloopt als je je lens op de hemel richt, iets waar je met een schuifzoom wel last van kan hebben).

Commentaar

Werken...
                              X