Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan, Venus, Saturnus en Regulus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan, Venus, Saturnus en Regulus

Wat een prachtige samenstand was er vanmorgen zichtbaar! Ik werd wakker en zag het Steelpannetje vanuit mijn kamer, dus zo zacht mogelijk het raam open gedaan en een paar foto's geschoten van het viertal. Wat is Venus toch ontzettend helder!

Met een Olympus SP-510 UZ, 8 seconden belicht op ISO 100 en F/7.8.

Schitterend!

Ik heb ze vanochtend ook gezien, enorm helder!

Commentaar

Ah,

Nog zo'n vroege vogel, het was lekker helder vanochtend en ik heb ook gekeken.

De seeing was trouwens ook niet onaardig, bij het collimeren kon ik zelfs het buigingsschijfje van Pollux zien. Niet stilstaand, maar dat je het uberhaupt te zien krijgt was al bijzonder.

Dat is een tijdje geleden voor mij... (vorig jaar of zo?)

Mooie opname Freek!

Commentaar

Inderdaad een erg mooie foto!

Origineel geplaatst door Arnaud
        De seeing was trouwens ook niet onaardig, bij het collimeren kon ik zelfs het buigingsschijfje van Pollux zien.
        Arnoud, wat bedoel je daar mee? Het buigingsschijfje?
        =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Origineel geplaatst door Arlestron
          Arnoud, wat bedoel je daar mee? Het buigingsschijfje?
          Het buigingsschijfje is de kleinste afbeelding die je met je kijker kunt zien. Het is een maat voor de resolutie van de telescoop. Een ster zou in principe vrijwel puntvormig moeten worden afgebeeld, maar omdat de resolutie van de telescoop niet oneindig is, wordt ook een ster als een klein schijfje afgebeeld.

Dat is het buigingsschijfje. Er is ook vaak een ring omheen te zien, de eerste diffractiering, die qua helderheid varieert van het type telescoop en de optische kwaliteit.

Om dit visueel te zien moet de seeing een bepaalde kwaliteit hebben, die je in Nederland niet vaak hebt....

Maar vanochtend wel dus!

Commentaar

Werken...
          X