Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars - 17 september 2007 03:30 uur

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars - 17 september 2007 03:30 uur

Gisternacht was het nog helder, dus nog maar eens mars proberen te imagen. Overdag had ik de telescoop opnieuw gecollimeerd, maar helaas weet ik niet of het mechanisch centrum van de hoofdspiegel overeenkomt met het optische centrum (een stertest heb ik nog altijd niet gedaan om dat te bepalen), dus het kan zijn dat de collimatie er nog altijd wat naast zit.

Scherpstellen is ook nog altijd een pita, ik gebruik een standaard focusser, en dat is echt niet nauwkeurig genoeg. Een milimeter draaien aan de focusknop is een enorm verschil. Hier moet ik nog wat op verzinnen, alleen laat mn budget helaas weinig meer toe, als er nog leuke ideeen zijn dan hoor ik het graag.

Maar goed, genoeg gemekker, het is natuurlijk wel weer mn beste mars tot nu toe , tenminste, dat vind ik.

Voor de volledigheid heb ik er een simulatie plaatje bijgedaan, en de details komen toch aardig overeen.

De opname is een combinatie van twee opnames:
    - een RGB opname (+- 200/1000 frames met Toucam 900nc webcam icm UV/IR block filter)
    - en een IR opname van mijn B/W-chip gemodificeerde Vesta Pro webcam (+- 600/1600 frames, IR Pass 740nm filter)

Bij beide plaatjes zijn twee opnames te zien die op verschillende manieren in photoshop bewerkt zijn (gewoon wat geprobeerd eigenlijk, dit was voor het eerst dat ik een LRGB opname maak, en uberhaupt met photoshop werk)
    Evil will always triumph because good is dumb

Nog eventjes lopen kloten in photoshop:

Commentaar

Re: Mars - 17 september 2007 03:30 uur

Mooie foto. Ik wil mars ook ooit nog eens vastleggen met mijn bescheiden kijkertje maar kom er maar niet aan toe.

Origineel geplaatst door MvZ
      Een milimeter draaien aan de focusknop is een enorm verschil. Hier moet ik nog wat op verzinnen, alleen laat mn budget helaas weinig meer toe, als er nog leuke ideeen zijn dan hoor ik het graag.
      Als je beetje handig bent kun je misschien zelf een zogenaamde 'knopautomaat' op je focusser zetten. Hiermee heb je voor 25 euro dezelfde (naja bijna dan) gevoelige focus geeft als zo'n dure dual speed focusser.

Ga naar http://www.conrad.nl of de zelfbouw forum en zoek naar 'knopautomaat'. Heb het zelf ook gedaan en het werkt perfect.
      Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Netjes hoor. Hoop dat t snel weer opklaart, kan ik Mars ook is gaan bekijken.
        =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Re: Mars - 17 september 2007 03:30 uur

Origineel geplaatst door MvZ
          Gisternacht was het nog helder, dus nog maar eens mars proberen te imagen. Overdag had ik de telescoop opnieuw gecollimeerd, maar helaas weet ik niet of het mechanisch centrum van de hoofdspiegel overeenkomt met het optische centrum
          Da's voor 99.9999999% van de spiegels zo - het is moeilijk om volautomatisch spiegels anders te maken.

Of de centrummarkering in het midden zit is natuurlijk een andere vraag.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ok, dan geldt die opmerking die ik ergens las daarover waarschijnlijk over zelfgemaakte spiegels .. dan ben ik er iig vrij zeker van dat ik het midden wel correct heb aangegeven.

Commentaar

Werken...
            X