Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus, the Night Side

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus, the Night Side

Hoi Allemaal,

De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest om de donkere zijde van Venus vast te leggen. Ongeveer anderhalve week geleden deed de eerste gelegenheid zich voor, maar toen was het helaas vrijwel continu bewolkt.
    Laterin de week klaarde het met name 's ochtends op en heb ik een viertal keer kunnen waarnemen. Na wat oefenen op de 12, heb ik op de 13e, 14e en 16e de donkere zijde geimaged. Zie bijgaande resultaten.

De eerste amateur die deze gloed heeft vastgelegd was Christophte Pellier en ik had me met een paar andere amateurs voorgenomen het ook te proberen. De dagzijde van Venus is volledig overbelicht, dat is de heldere witte vlek die je ziet. De donkere zijde is te zien als een halve bol die aan de andere kant zichtbaar is. De gloed is afkomstig van de thermische straling die het gloeiend hete oppervlak uitzendt

Alhoewel er wat details op staan, zijn die waarschijnlijk afkomstig van de artefacten die ontstaan doordat de lichte zijde de images overbelicht. Helaas heb ik geen overtuigende oppervlakte details kunnen waarnemen, maar ach, ik vind het al mooi zat.
    Ik zal blij zijn als ik de komende nachten weer eens lekker kan slapen, ik ging er de afgelopen nachten telkens om 5:00 uit.

Geweldig!!!

Applaus!

Commentaar

Het is je dan toch gelukt, gefeliciteerd ! Geniet van je nachtrust de komende week.

Commentaar

Fantastisch!!

Commentaar

Het is precies of ik de centrale obstructie zie aan de donkere kant
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wow! Wat een foto's!!

Maar hoe wordt dit verschijnsel nou eigenlijk veroorzaakt? Bij de Maan wordt de "donkere" zijde soms verlicht door het weerkaatste licht van de Aarde. Welke lichtbron zorgt er voor dat de donkere zijde van Venus zichtbaar is?

EDIT: Ik moet beter lezen...
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
              Het is precies of ik de centrale obstructie zie aan de donkere kant
              Hoi Jeffrey, het kan zijn dat het erop lijkt...maar ik kan me niet voorstellen dat deze twee dingen verband houden? De donkere zijde wordt meer verstoord door lichtseffecten van de heldere zijde?

Gr,

Arnaud

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                Wow! Wat een foto's!!

Maar hoe wordt dit verschijnsel nou eigenlijk veroorzaakt? Bij de Maan wordt de "donkere" zijde soms verlicht door het weerkaatste licht van de Aarde. Welke lichtbron zorgt er voor dat de donkere zijde van Venus zichtbaar is?
                De lichtbron is de oppervlakte van Venus zelf. De oppervlakte van Venus is zo heet, dat zij in het nabij infrarood opgloeit, net zoals een hete staaf ijzer roodgloeiend kan worden. Nu is de oppervlakte van Venus niet zo heet dat ze roodgloeiend is, maar ze straalt de energie wel in een wat langere golflengte uit. Bij 1000 nm is er een window in de atmosfeer van Venus, waar de doorgaans ondoordringbare wolkenlaag doorschijnend is en de gloed van het oppervlak door kan schijnen.

Die gloed heb ik hier in principe vastgelegd, met een filter dat alleen golflengten doorlaat die langer zijn dan 990 nm.

Gr,

Arnaud

Commentaar

Hoe valt het zwarte cirkelvormig gat in de nachtzijde dan te verklaren? Het zit als het ware in het midden van de planeet. Dit kan toch geen fenomeen zijn op Venus. Kan het niet veroorzaakt worden door reflecterende fotonen in de telescoop zelf, die het sterpatroon zichbaar maken?
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                    Hoe valt het zwarte cirkelvormig gat in de nachtzijde dan te verklaren? Het zit als het ware in het midden van de planeet. Dit kan toch geen fenomeen zijn op Venus. Kan het niet veroorzaakt worden door reflecterende fotonen in de telescoop zelf, die het sterpatroon zichbaar maken?
                    Hoi Jeffrey.

De opnamen die ik maakte werden zwaar gestoord door kleine reflecties van de verlichte zijde. Ik denk dat de patronen die je ziet daardoor veroorzaakt worden en niet door een structuur op Venus zelf. Of het de secundaire schaduw is betwijfel ik, want die is volgens mij bij deze beeldgrootte veel groter. Bovendien bestaan alle opnamen uit verschillende opnamen (in totaal wel 5 afzonderlijke voor elke afbeelding), die over het hele beeldveld zijn gemaakt. Een secundaire schaduw zou dan onherstelbaar verstoord moeten zijn.

Ik denk dat het gewoon toeval is.

Commentaar

werkelijk fantastische prestatie
                      Je zal een van de weinge zijn die dit heeft vastgelegd
                      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud

Bovendien bestaan alle opnamen uit verschillende opnamen (in totaal wel 5 afzonderlijke voor elke afbeelding), die over het hele beeldveld zijn gemaakt. Een secundaire schaduw zou dan onherstelbaar verstoord moeten zijn.
                        Dit lijkt me een aannemelijke uitleg! Puike prestatie dus

Commentaar

Erg indrukwekkend!
                          =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Bedankt allemaal, voor jullie reacties!

Commentaar

Arnaud, een duipe buiging!
                              ~Prachtig gelukt. Heel bijzonder dit.

Goed dat je er van alles aan gedaan hebt om artefacten uit te sluiten: camera roteren, diverse sessies, diverse bewerkingen.
                              Een beloning voor al je moeite.

Deze foto's zijn genomen in infrarood licht.
                              Er circuleren ook visuele waarnemingen over het asgrauwe schijnsel van Venus. Ook van serieuze waarnemers. Heb jij enig idee hoe geloofwaardig die waarnemingen zijn??

Groet!
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X