Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars 2007/9/13

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars 2007/9/13

Goedenavond,
    ik had een geluk bij een ongeluk deze donderdag ochtend, had de wekker om 5.45 gezet(dacht ik).
    Zo ging de wekker af en ik eruit, kijken als het helder was, en ja het was helder.
    Beetje slaperig achter de telescoop, toen de pc aan.
    Zo ging het blik naar de tijd van de pc , om te kijken welk gebied er te zien is, en.......moest even mijn ogen uit wrijven om te zien
    dat het echt wel 4;45 was, dus een uur te vroeg .
    En dat was maar goed ook ,om 5:45 trok het dicht, dus toch een paar opnames gemaakt van de bekende vulkanen op Mars.

Opvallend : Olympus Mons in het groene beeld, erg prominent aanwezig, en in het blauw niets te zien, wat duid op geen aanwezigheid orografische wolken.
    In het blauwe beeld lichte verheldering in het noordpool gebied, wat misschien aangroeit tot een volledige poolkap (tzt) en een zeer lichte verheldering richting de rand.(persoonlijk, niet noemenswaardig)

Mooie opnamen!

Ik kan haast niet wachten tot het december is!

Commentaar

Ongelofelijk, wat een fantastische foto's zijn dit toch weer

Ik kan inderdaad niet wachten tot december, als Mars in oppositie staat!

Commentaar

Dank je wel.
        We zullen in December overladen worden met Mars opnames, mooi !
        Groet Richard

Commentaar

Nu dan moest ik het tegen die tijd ook maar eens proberen. Ik denk alleen niet dat ze zo mooi zullen worden als jouw opnames. Klasse !

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
            Nu dan moest ik het tegen die tijd ook maar eens proberen. Ik denk alleen niet dat ze zo mooi zullen worden als jouw opnames. Klasse !
            Natuurlijk wel maak je in de aankomende maanden van mars mooie opnames , kwestie van weetjes en doe'tjes.
            Groet Richard

Commentaar

En de juiste spullen ...

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                En de juiste spullen ...
                Natuurlijk maakt het uit wat voor materiaal je tot je beschikking hebt.
                En ik weet ook als je een wat kleinere kijker hebt je oplossend vermogen lager is, ook de ccd heeft natuurlijk veel invloed.
                Maar als je het in perspectief kijkt, kun je met een kleinere kijker bv jou 15 cm newton scherpe en goede opnames maken.
                Moet uiteraard de kijker wel goed zijn, want daar gaan we van uit.

Ik weet nog de Mars oppositie van 2003, ik had toen een 15 cm achromaat en wat ik weet dat het best goed te doen is.
                Btw, toen stond Mars op 20-25 graden als ik me niet vergis en alle opnames destijds zijn met een Toucam genomen.
                Ook leer je zo in de jaren wat en hoe je het beste kan doen, zo ook je imaging en het bewerken ervan, je leert elke keer meer.

Persoonlijk denk ik dat, je met de nodige kennis van opnemen en bewerken, zeer goede opnames kunt maken.
                Hoge Resolutie is mooi, maar moet geen maatstaaf zijn.
                Voor een kleine kijker kan bv de resolutie naar evenredig en openingverhouding even hoog zijn of hoger zelfs.
                Wat ik er wil mee zeggen, met een kleine kijker kan je de max halen aan resolutie wat de kijker aan kan.
                Dit kan ook met de webcam, dus hoeft niet perse een dure ccd.
                Vriendelijke groeten Richard Bosman

Commentaar

Ik ga het ook zeker proberen hoor, ik heb al hele acceptabele opnames van Jupiter en Saturnus gemaakt (al zeg ik het zelf) met mijn 15 cm Newton en een digitale compactcamera of een ToUcam en Mars zal er ook aan moeten geloven.

Commentaar

Gelijk heb je , veel succes !
                    Groet Richard

Commentaar

Origineel geplaatst door Richard Bosman
                      Natuurlijk wel maak je in de aankomende maanden van mars mooie opnames , kwestie van weetjes en doe'tjes.
                      Groet Richard
                      Richard, even off topic, maar langs deze weg wil ik graag even mijn waardering uitspreken voor je aanmoedigingen aan aspirant-planeetfotografen die aan dit forum deelnemen!
                      Te vaak zie je degenen 'die iets kunnen' het kunstje voor zichzelf houden en op elitaire wijze hun eigen werk promoten. Jij deelt fantastische resultaten, laat ons weten wanneer er workshops zijn om de fijne kneepjes van het vak onder de knie te krijgen en schroomt niet om je kennis te delen!
                      Hoewel ik zelf (nog) niet aan fotografie doe, mijn hartelijke dank voor de bijdrage(n)! (dat mag toch wel eens gezegd worden, niet?)

Astronomie begint te leven in Nederland, ik denk meer dan ooit, dankzij het delen van ervaring en de mogelijkheden die DIT forum daarvoor biedt!

Victor
                      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Dag Victor,
                        erg bedankt voor je reactie !
                        Vriedenlijke groet Richard

Commentaar

Werken...
                        X