Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mercurius 2007/8/29

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mercurius 2007/8/29

Goedemiddag,
    moest er van komen dat ik nu Mercurius ga waarnemen, goto...machtig spul !
    Niet dat het zonder goto kan, maar ik durfde niet met mijn kijker te dicht bij de zon, vandaar het uitstel ervan.
    Mercurius is eigenlijk maar een klein ,, bolletje ,, in het oculair hij was 5 boogseconde op dat moment hij was ten oosten van de zon.
    Net als de maan en venus heeft mercurius ook schijngestalte, wat je ook een klein beetje in de opname ziet.
    Mercurius heeft een kant ( 180 graden) die detailrijk in kaart zijn gebracht.
    De opname van mij is de kant (CM 241, noorden is boven) die nog niet detailrijk in kaart gebracht , wel is er een kaart Mercurius Albedo Kaart van A.Dolfus.

Om nu direct conclusie te trekken hoe hoog de resolutie is en wat voor details er te zien zijn is iets te voorbarig.
    Voor mij is mercurius nieuw vandaar dat ik wat voorzichtig ben.
    Wel is zo dat de albedo op de opname reŽel en geen artefact
    Als ik de kaart van A.Dolfus erbij pakt en kijk naar de CM 241 lijkt dit donkere gebied (donkere lijn van N naar Z) Solitudo Neptuni vervolgens Solitudes Helii en
    Solitduo Maiae en links onder (zuid -west) Solitudo Atlantis en daar onder een helder gebiedje.
    Maar ik blijf hier wat voorzichtig in.

Mooi dat we met een paar amateurs,W.Kivits, Arnaud en J Sussenbach op dit toch wel moeilijke planeetje wat resultaat kunen behalen, al is het nog in een pril stadium.

Opname gegevens:
    C11 met 2.5x TV barlow @f25 en ATK-2HS ,Ir-pass filter (680nm)
    er zijn 324 frames hand geselecteerd van de 8000 op kwaliteit , want zo voorkom je dat er slechte frames mee lopen met de stack.

Verdraaid wat een klein pruts planeetje.
    Hartstikke knap Richard dat je hem nog zo scherp heb kunnen vangen.
    Ik zie zelfs iets van detail (wolkenbandje of zoiets) schuin over het planeetje lopen.
    Wordt hij in de loop der tijd nog wat groter dan die 5 boogseconden?

Commentaar

wolkenbandje of zoiets
      Mercurius heeft geen (zichtbare) atmosfeer, dus wat je ziet is een oppervlaktedetail, geen wolk!

Groeten,
      Guus

Commentaar

Bedankt Guus, weer wat geleerd :smartass

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
          Verdraaid wat een klein pruts planeetje.
          dank je wel,
          en ja this echt een zeer klein planeetje.
          Bij een grote planeet kun je goed je bewerking doen en je ziet al snel in de avi dat de details goed zichtbaar zijn.
          Bij een planeetje die erg klein is ligt dat anders, vooral als dat ook nog eens een dagopname is.
          Als je op zo'n klein planeetje details wilt vastleggen is het gevaar dat je ruis gaat bewerken en daar moet je wat voorzichtig mee zijn.
          Wat me zelf op viel is dat je beter minder kunt doen, dan meer.

Het is een leuke planeet en wie de uitdaging wil aangaan om het ook eens te proberen, hoor ik het graag.
          Groet Richard

Commentaar

Werken...
          X