Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mercurius overdag - 3 sept 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mercurius overdag - 3 sept 2007

Joepie!
    Eindelijk gelukt: Mercurius bij daglicht!
    De laatste jaren heb ik het al zo vaak geprobeerd, maar nooit lukte het met een eigen kijker. Gisteren poging nummer zoveel. Tussen de heftige buien door was de hemel prachtig blauw. Dus iedere keer werd de 15cm Skywatcher refractor maar weer naar buiten gesleept.
    De monterings stond grof uitgelijnd op het noorden, dus het was even zoeken en zwenken, maar daar verscheen een schattig grijs sterretje: Mercurius!

Bijgaand een fotootje, geklikt achter het TMB5-oculair.
    De foto is onbewerkt. Noord is boven.
    diameter 5,2
    schijngestalte 88%
    magnitude -0,36
    De schijngestalte is iets zichtbaar als een wat vagere grens aan de linkerkant.
    Verder is er weinig meer te zien: hooguit de kleurfout van het lenzenstelsel.

Blij mee!

By the way: deze actie heeft me een flinke blessure bezorgd: Juist toen ik de kijker aan de montering wilde schroeven, stortte de driepoot met GP-montering in: De zware montering knalde finaal bovenop mijn voet: dat werd noodgewongen een bezoek aan de huisarts: Gelukkig niets gebroken; alleen maar gekneust.
    Een groot geluk was dat de kijker nog niet aan de montering hing!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Jij benr echt een Die Hard, gefeliciteerd en natuurlijk je oorkonde :smartass :smartass
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Welkom bij de club! 8)

Commentaar

Geweldig Harro!

Is het toegestaan een bewerkte versie te plaatsen?

Commentaar

Harro, een erg goed resultaat, zeker als ik bedenk dat ik Mercurius 's avonds al met de nodige moeite kon vinden

Commentaar

Origineel geplaatst door dennisput
            Geweldig Harro!

Natuurlijk Dennis: ga je gang
            En als ik thuis kom zal ik je een origineel sturen (deze plaat is nl. 3x verkleind)

Overigens heeft het denk ik niet veel zin deze foto te bewerken.
            Er zullen zeker geen reeele oppervlaktedetails op staan zoals op Arnauds stacks.
            De foto is alleen maar bedoeld als weergave van het visuele beeld. In werkelijkheid was mercurius wat scherper en was er minder kleurfout te zien.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
              Origineel geplaatst door dennisput
              Geweldig Harro!

Natuurlijk Dennis: ga je gang
              En als ik thuis kom zal ik je een origineel sturen (deze plaat is nl. 3x verkleind)

Overigens heeft het denk ik niet veel zin deze foto te bewerken.
              Er zullen zeker geen reeele oppervlaktedetails op staan zoals op Arnauds stacks.
              De foto is alleen maar bedoeld als weergave van het visuele beeld. In werkelijkheid was mercurius wat scherper en was er minder kleurfout te zien.
              Stuur maar op hoor!
              Er zijn geen details zichtbaar, maar het bolletje is nu wel wat duidelijker.
              Het contrast, helderheid en gamma zijn aangepast.

Commentaar

Leuk Harro, dat het eindelijk gelukt is. Ik wed dat er zelfs beroepsastronomen zijn die Mercurius sowieso nooit in het echt hebben gezien. Laat staan overdag. (Dit laatste is mij overigens ook nog nooit gelukt... )
                Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

nooit geweten dat je sommige planeten zelfs met daglicht kunt fotograferen, ja de maan dat wel maar meer niet....pff denk dat het astrovirus mij langszaam maar zeker aan het besmetten is, kom echt supergave dingen tegen hier van jullie.
                  Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door kleine_beer
                    nooit geweten dat je sommige planeten zelfs met daglicht kunt fotograferen, ja de maan dat wel maar meer niet....pff denk dat het astrovirus mij langszaam maar zeker aan het besmetten is, kom echt supergave dingen tegen hier van jullie.
                    Ik heb tot nu toe Mercurius, Venus, Mars overdag en saturnus en Jupiter tegen een blauwe lucht in de schemering gezien.

het is eigenlijk heel makkelijk, als je maar weet waar ze staan!

Kijk maar uit, als je eenmaal besmet bent, kom je er nooit meer vanaf, dan moet je ermee leren leven. :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                      Ik heb tot nu toe Mercurius, Venus, Mars overdag en saturnus en Jupiter tegen een blauwe lucht in de schemering gezien.

het is eigenlijk heel makkelijk, als je maar weet waar ze staan!

Kijk maar uit, als je eenmaal besmet bent, kom je er nooit meer vanaf, dan moet je ermee leren leven. :P
                      nou het virus begint steeds ernstiger vormen aan te nemen hier, heb al weken last van het "welke kijker ga ik eens aanschaffen" virus...
                      Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Dat hangt natuurlijk sterk af van wat je wilt zien, of je wilt imagen/kijken, wat je wilt besteden, enz....

Ik heb er een half jaar overgedaan eer ik mijn besluit heb genomen, maar uiteindelijk heb ik wat ik zocht, ik heb deze kijker al sinds april 2004 en voorlopig gaat-ie nog niet weg....

Commentaar

Hoi Harro,
                          had net in mijn eigen reply al een oproep gedaan voor mensen die ook Mercurius willen doen, maar dit is al erg snel, mooi !

Over het overdag waarnmen, een mooi ervaring is dat.
                          Nu ik goto heb kan ik bv van mercurius naar Acturus van Bootes en dat is erg leuk want je ziet een heldere ster bij daglicht.

Groet Richard

Commentaar

Dat hangt natuurlijk sterk af van wat je wilt zien, of je wilt imagen/kijken, wat je wilt besteden, enz....

Ik heb er een half jaar overgedaan eer ik mijn besluit heb genomen, maar uiteindelijk heb ik wat ik zocht, ik heb deze kijker al sinds april 2004 en voorlopig gaat-ie nog niet weg....
                            nou om te beginnen lijkt het me gaaf om de planeten eens goed te kunnen zien, eventueel ook nevels enzo.
                            en ja wat ik te besteden heb: ik wil om mee te beginnen zo rond de 500 euro max uitgeven, denk dat er voor die prijs aardig wat uitzoek is.
                            en later als ik eenmaal wat ervaring heb opgedaan lijkt me het deepskyfotograferen ook machtig om mee te spelen, maar dat is voor later zorg.

Commentaar

nou om te beginnen lijkt het me gaaf om de planeten eens goed te kunnen zien, eventueel ook nevels enzo.
                              en ja wat ik te besteden heb: ik wil om mee te beginnen zo rond de 500 euro max uitgeven, denk dat er voor die prijs aardig wat uitzoek is.
                              en later als ik eenmaal wat ervaring heb opgedaan lijkt me het deepskyfotograferen ook machtig om mee te spelen, maar dat is voor later zorg.
                              Het is altijd lastig om een all round telescoop uit te zoeken, maar voor we hier off topic gaan kun je misschien naar het beginnersforum gaan en een thread starten? Of heb je dat misschien al gedaan?

Commentaar

Werken...
                              X