Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mercurius

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mercurius

Hoi Allemaal,

26 en 29 augustus heb ik weer twee opnamen van Mercurius kunnen maken. De opnamen liggen ver genoeg uit elkaar om iets van de rotatie zichtbaar te maken. Dat heb ik met de gif animatie proberen te laten zien.

Er zijn een paar duidelijke structuren te zien die 'meedraaien', en enkele kleine en fijne details die minder duidelijk zijn. Wat het precies allemaal voorsteld is niet met zekerheid te zeggen, deze zijde van Mercurius is niet door de Mariner geimaged en dus alleen in lage resolutie bekend!

Dat maakt het allemaal een stuk leuker natuurlijk!! Eens kijken of ik zometeen als de Messenger arriveert bij Mercurius, de dingen die ik nu image kan herkennen?!

Enjoy!

Perfect, ik denk dat je moeilijkste planeet heb gefotografeert, mijn comliment

Commentaar

Super Arnoud! De details zijn inderdaad goed te zien, en nu maar wachten op die sonde

Commentaar

Je weet toch elke keer weer erg coole opnames te maken, zo ook deze weer, gefeliciteerd, lijkt me niet makkelijk om Mercurius een beetje fatsoenlijk vast te leggen.

Commentaar

Je kan inderdaad de details mee zien draaien.

Dit is heel erg goed werk Arnaud, ga zo door!

Commentaar

Bedankt allemaal,

Ik hoop nog heel wat opnamen van Mercurius te maken!

Gr,

Arnaud

Commentaar

Gaaf Arnoud,

De planeten man!
              Heb je veel moeten bewerken om de details eruit te kunnen krijgen of waren ze al redelijk zicht baar na het stacken?
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                Gaaf Arnoud,

De planeten man!
                Heb je veel moeten bewerken om de details eruit te kunnen krijgen of waren ze al redelijk zicht baar na het stacken?
                Thanx!

De grove structuren waren al zichtbaar in de ruwe stack, maar de fijnere details vereisen een wavelet enhancement. Ik ben dan ook voorzichtig met die details, het zouden ook wel eens artefacten kunnen zijne. De grote donkere en lichte plekken lijken daarentegen wel reeel te zijn, maar je moet voorzichtig zijn.

Mercurius is maar 5" groot, je zit hier op het randje van het vermogen van de C9 te werken, zeker in daglicht.

Commentaar

Arnaud, held!
                  Ik lees nu pas dit topic.
                  Eerder heb ik me sceptisch uitgelaten over jouw bewerkingen van je Mercurius-foto's, maar deze platen zijn consistent. heel goed.

We halen de Albedokaart van Dolffus er weer eens bij:
                  DOnkere gebied boven is Phoenicis.
                  Donkere vlek rechtsonder is Atlantis.
                  De smalle donkere equatoriale zone Scriophori.
                  Daaronder herkennen we het lichtere gebied (boven Persephones).

Goed man!
                  Maak gauw weer nieuwe foto's. De transparantie is dezer dagen soms erg goed.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                    Arnaud, held!
                    Ik lees nu pas dit topic.
                    Eerder heb ik me sceptisch uitgelaten over jouw bewerkingen van je Mercurius-foto's, maar deze platen zijn consistent. heel goed.

We halen de Albedokaart van Dolffus er weer eens bij:
                    DOnkere gebied boven is Phoenicis.
                    Donkere vlek rechtsonder is Atlantis.
                    De smalle donkere equatoriale zone Scriophori.
                    Daaronder herkennen we het lichtere gebied (boven Persephones).

Goed man!
                    Maak gauw weer nieuwe foto's. De transparantie is dezer dagen soms erg goed.
                    Thanx!

Ben al bezig, heb net weer een aantal frames genomen, maar de seeing is niet goed. Ik hoop de kwaliteit van de vorige opnamen te halen, maar het is altijd maar weer afwachten.

Bedankt voor het opzoeken!

Arnaud

Commentaar

Arnaud,
                      hier een recente foto van Mario Weigand: 24 augustus CM=220 graden.
                      Dus vergelijkbaar met jouw eerste foto.
                      Ook hier treffende overeenkomst!
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                        Arnaud,
                        hier een recente foto van Mario Weigand: 24 augustus CM=220 graden.
                        Dus vergelijkbaar met jouw eerste foto.
                        Ook hier treffende overeenkomst!
                        Hoi Harro,

Ja, ik had hem al gezien, mijn opnamen vertonen ook overeenkomsten met die van Willem Kivits. Het lijkt er steeds meer op dat dit echte details zijn. Erg leuk!!

Commentaar

Prachtige foto van zo'n lastig object! Ik kan Mercurius met m'n horizon hier nooit met de telescoop zien, laat staan vastleggen. Met fotoapparatuur in het beste geval krijg ik 4 pixels belicht. Planetenman, nee, dat zal ik niet worden. Ik kijk wel naar jouw foto's.

Groeten, Marc
                          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
                          X