Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars 2007/7/31

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars 2007/7/31

Hoi allen, door veel werk en een goto systeem FS2 heb ik weinig tijd gehad om opnames te bewerken van mijn vakantie in Frankrijk.
    Beter laat dan nooit, hier dan Mars opnames van Juli 2007.
    Mars was toen 7.02 ars.
    In 2005 heb Mars vanaf 10 arc. waargenomen en vastgelegd.
    Het zijn 2 opnames in RGB
    Opname 2 is een kwartier later dan de vorige en ik vond het toch de moeite waard om hem/haar te posten.
    Ondanks dat Mars maar 7.02 boogseconde was , staat er toch erg veel op.
    Ik noem maar een paar , Mare Cimmerium,Tritonis Sinus,Hellas (aan de rand) ,Hesperia , wie een goede mars kaart heeft ziet er ongetwijfeld nog meer fijne details.

Groet Richard

Hier dan de tweede

Commentaar

heel erg mooi hoor!
      Is het bij mars trouwens niet verstandig om als R (of luminance?) opname een IR-pass filter te gebruiken? Ik dacht dat je dan minder last had van seeing effecten, en dus meer detail kan vastleggen?
      Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Origineel geplaatst door MvZ
        heel erg mooi hoor!
        Is het bij mars trouwens niet verstandig om als R (of luminance?) opname een IR-pass filter te gebruiken? Ik dacht dat je dan minder last had van seeing effecten, en dus meer detail kan vastleggen?
        Dank je wel.
        Ir-pas is soms zinvol , niet altijd.Dit heeft te maken met de condities en de seeing.
        In algemeen is een normale R opname het best.Een Ir-opname maakt vaak zware contrasten op een planeet, wat niet erg is hoor. Maar details kunnen dan anders naar voren komen dan met een R filter.
        Deze opname is bewust met een R flter genomen omdat er nog steeds een storm op mars heerst( in juli dan).Een R filter laat die storm dan ook veel beter zien dan een IR-filter.Vandaar de details van deze opnames vage en minder contrast rijk zijn.

Groet Richard

Commentaar

Erg mooi

@roy jansen : doe je slap maar weer om.
          Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Het is mooi en goed te zien wat de storm nu laat zien, of liever niet laat zien aan hoge contrasten en detail.
            Ter vergelijking heb ik een opname van 2005 naast die van 2007 gezet.
            Opname van 2005 was Mars wel een stuk groter .
            Groet Richard

Commentaar

Zo Richard, dat maakt wel heel veel uit.
              Hoelang blijft zo'n stofstorm de boel verpesten?

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
                Oei...das een moeilijke vraag.
                Voor dat ik aan sterrenkunde deed, was er een zeer grote en langdurige storm, veel erger dan nu, toen was er bijna geen detail te zien.
                Hoe lang die heeft geduurd weet ik zo niet, maar dacht wel dat dat vrij lang was.
                Groet Richard

Commentaar

Origineel geplaatst door Richard Bosman
                  Origineel geplaatst door henkp
                  Oei...das een moeilijke vraag.
                  Voor dat ik aan sterrenkunde deed, was er een zeer grote en langdurige storm, veel erger dan nu, toen was er bijna geen detail te zien.
                  Hoe lang die heeft geduurd weet ik zo niet, maar dacht wel dat dat vrij lang was.
                  Groet Richard
                  In 2001, die heeft zeker drie maanden gewoed. Tot bijna een jaar later was het stof nog te zien.

Commentaar

2001.....tja toen was ik wel bezig, maar nog niet zo fanatiek en de ToUcam webcam was er nog niet .

Maar mooi dat je dat even het meld.
                    Even snel een opname van de HST gezocht en ja daar is de storm mooi te zien.
                    Zie link (hoop dat die werkt )
                    http://www.kk-system.co.jp/Alpo/kk01/m010904p.jpg

Groet Richard

Commentaar

die storm lijkt me funest voor die marslanders die er ooit heen zijn gestuurd, tenzij het zand van de zonnepanelen wordt weggeblazen?

het zijn trouwens prachtige foto's om te zien.
                      Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door kleine_beer
                        die storm lijkt me funest voor die marslanders die er ooit heen zijn gestuurd, tenzij het zand van de zonnepanelen wordt weggeblazen?

het zijn trouwens prachtige foto's om te zien.
                        Tja...daar zit wel wat in.
                        Hoop dat ze daar rekening mee hebben gehouden want Mars staat bekend om de stormen.

Nouja...... als ze bavaria hebben zal het probleem snel zijn opgelost.

Groet Richard

Commentaar

Origineel geplaatst door kleine_beer
                          De missie van Marsrover Opportunity is daarom een maand geleden bijna ten einde gekomen, omdat er een dikke stoflaag zat op de zonnepanelen en de temperatuur van de instrumenten toen daalde naar -37 graden Celsius. -40 graden Celsius is al fataal. In totaal hebben beide rovers 6 weken niet bewogen. Nu zijn ze weer bezig met de eerste kleine onderzoekjes, maar nog steeds kunnen ze maar 300 watt-uren aan energie genereren, 400 watt-uren minder dan normaal.

Commentaar

Dank je wel Freek voor je uitleg, duidelijk.
                            Groet Richard

Commentaar

Werken...
                            X