Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste foto - The Moon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eerste foto - The Moon

Hey jongens en meisjes,

Vannacht ging ik weer op pad met mijn Bresser Galaxia en de maan stond hoog aan de horizon.
    Ik had toevallig mijn Sony Cybershot in de auto liggen en ik dacht: ''Zal ik effe voor de grap een filmpje maken van de maan?
    Ik ging toen experimenteren.
    Een maal mijn scoop te hebben opgezet met ocuailrs en al (20mm oculair gebruikt)
    Daarna scoop op maan gericht en camera bij oculair gehouden.(had heel erg moeite om camera stil te houden voor oculair)
    Hebben jullie misschien nog tips voor maan/planeetfotografie? Want ik wil graag mijn foto's verbeteren.
    Welke oculairs moet ik gebruiken om maan kraters van dichtbij te zien? Wat heb ik allemaal nodig? etc :P

En ik heb filmpje natuurlijk gestackt met Registax.
    Dit is mijn eerste en ik ben er trost op!

Zie hier het eind resultaat:
    -Bresser Galaxia 114mm F/900 op EQ-2
    -Binoculair 20 X 80 Doublet

Mooi om te zien dat het meteen al zo goed gelukt is en dat nog uit de losse hand ook !

Meer vergroting bereik je door oculairs te gebruiken met een korter brandpunt (kleiner aantal mm) of een barlowlens tussen je oculair en de telescoop te plaatsen.

Commentaar

bedankt man! Maar ik heb één klein probleempje als ik door een 4 of 9mm oculair wil filmen, namelijk dat de lens opening te klein is om daar een camera achter te houden. Met een 20mm oculair wil het nog wel lukken omdat lens van mijn camera er precies in past.

ik heb ook een 20mm aan een barowlens 3x aangekoppelt maar dat heeft ook geen zin, omdat ik dan op zwarte randen stuit en dat is erg irritant.
      hopelijk kan iemand mij helpen

Commentaar

Een beetje inzoomen met je camera wil nog wel eens helpen, dan kan je ook door de kleinere oculairs filmen en raak je de zwarte randen kwijt.

Commentaar

yup ik heb inzoomen geprobeerd in 9 en 4mm oculair maar dat wil nog steeds niet lukken. Stuit weer op zwarte randen.

kijk:

Commentaar

*update*

Commentaar

Origineel geplaatst door moksimeti2007
              zwarte randen
              ="Vignetting".
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Dit komt door het beperkte beeldveld van je oculair denk ik. Misschien dat je beter af bent met een oculair met een langer brandpunt (zeg maximaal 12 mm) in combinatie met jouw 3x barlow.

Heb je overigens orthoscopische oculairen zoals je op het plaatsje laat zien, of was dit maar een voorbeeldje. Dit soort oculairen zitten normaal namelijk niet standaard bij een Bresser Galaxia.

Commentaar

aha oke. Volgens mij heb ik geen orthoscopische oculairen gekregen bij Galaxia.
                  dus orthoscopische oculairen zijn goed?

Commentaar

Voor het maken van opnames middels oculairprojectie van maan en planeten zijn ze wel geschikt ja omdat ze een groot contrast schijnen te hebben. Dat is overigens niet hoe jij het gedaan hebt, dat wordt afocale projectie genoemd. Bij oculairprojectie haal je de lens van de camera en gebruikt een adapter om het oculair als lens te gebruiken.

Ik weet niet hoe jouw duits is, maar hier vind je meer over verschillende oculairen.

Commentaar

mijn duits is heel erg slecht! maar wel veel oculairs op site. Jammer genoeg kan mijn Cybershot niet van lens verwisselen, het is een vaste lens. Maar weet je ook waar ik zo'n adapter kan kopen? En wat voor een soort lens raad je me aan om planeten te fotograferen? (dat is mijn volgende stap)

Commentaar

Voor je Cybershot zijn bij mijn weten geen adapters te krijgen. Voor planeetfotografie met jouw telscoop en camera voldoen gewone plossl oculairen lijkt mij. De site is ook in het engels zie hier.

Commentaar

Dit kan ook helpen :
                          http://www.teleskop-service.de/Orion...htm#Digiklemme
                          Bresser Hunter 10-30x50
                          Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Werken...
                          X