Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het einde van de oostelijke elongatie van Venus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het einde van de oostelijke elongatie van Venus

Op 17 augustus eindigde de oostelijke elongatie van Venus.

Ik geloof niet dat ik ooit zo intensief een planeet heb gevolgd en geimaged als Venus dit jaar. Vanaf februari heb ik de planeet zo goed en zo (vaker) kwaad gevolgd als dat het ging. En nu is het voorbij, nou ja, deze elongatie dan. Als klap op de vuurpijl een opname die is samengesteld uit frames van 16:30 tot 17:30 17 augustus 2007, slechts enkele uren na de conjunctie.

De seeing was uiteraard afschuwelijk, de wolken blokkeerden vaker wel dan niet mijn zicht en de wind blies Venus steeds van mijn CCD af, maar na lang selecteren met registax en de hand, heb ik een beeld van de supersmalle Venussikkel kunnen opnemen op slechts 8 graden van de zon. Venus was toen bijna een boogminuut groot.

De hoorns vloeiden niet in elkaar over, kennelijk stond Venus toch te ver van de zon, maar ze waren volgens mij wel wat langer dan een week eerder.

Ik heb de opname kunstmatig ingekleurd om een beetje een mooier beeld te geven, maar de onderliggende opname van de sikkel is uiteraard echt.

Het is dus voorbij - de oostelijke elongatie - maar gelukkig komt er een westelijke aan, hopelijk met betere seeing dan de oostelijke!

Wow! Dit is echt een verschrikkelijke mooie plaat! Ik heb hem zelf een dag eerder nog gezien en er een (zeer matig) fotootje van getrokken. Als de seeing net zo slecht was als tijdens mijn waarneming: hulde hulde hulde voor deze plaat.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Proficiat Arnoud met je behaalde resultaat. Is lijkt me een redelijk unieke opname.
      Ik vind het echt geweldig wat je gepresteerd hebt.

Commentaar

WOW! Prachtig!!

Commentaar

Pfieuw da's een erg bijzondere opname Arnaud, ik heb er minutenlang naar zitten staren voordat ik dit typte.

Commentaar

Heel erg veel respect voor de tijd en het doorzettingsvermogen. Wat een werk is dat geweest zeg, een puik staaltje astroimaging! Mooie afsluitende foto ook, prachtig!
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Re: Het einde van de oostelijke elongatie van Venus

Origineel geplaatst door Arnaud
              16:30 tot 17:30 17 augustus 2007, slechts enkele uren na de conjunctie.
              Weet je zeker dat je de datum goed hebt? De benedenconjunctie was op 18 augustus...
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wederom een schitterende plaat Arnaud!

Ik heb ff de gelegenheid gehad om Venus visueel te bekijken. Wat is die groot zeg! Wel gevaarlijk dichtbij de Zon, maar prachtig om te zien.
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Re: Het einde van de oostelijke elongatie van Venus

Origineel geplaatst door Roel
                  Origineel geplaatst door Arnaud
                  16:30 tot 17:30 17 augustus 2007, slechts enkele uren na de conjunctie.
                  Weet je zeker dat je de datum goed hebt? De benedenconjunctie was op 18 augustus...
                  Hoi Roel, je hebt gelijk, die was eigenlijk enkele uren later (12 uur om precies te zijn, rond 6:00 uur de 18e was de conjunctie).

Mijn opname is van de 17e, ik heb er speciaal een middag voor vrij genomen.

Dusinderdaad een paar uur voor de conjunctie. Ik richtte me eigenlijk op het moment dat Venus en de zon dezelfde rechte klimming hadden, maar dat is niet het moment van de conjunctie.

Commentaar

Bedankt allemaal voor jullie complimenten!

Commentaar

Werken...
                    X