Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kleine Mercurius

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kleine Mercurius

Het is gelukt!

Voor de tweede keer tot nu toe heb ik Mercurius kunnen imagen. De laatste keer was in juni 2005, toen Mercurius en Venus elkaar rakelings passeerden. Via Venus kon ik toen Mercurius vinden.
    Nu heb ik Mercurius zonder 'baken' kunnen vinden. Het zou eigenlijk gemakkelijker moeten zijn dan Mars, want Mercurius is wel 5x helderder op het moment, maar Mercurius staat slechts 12 graden van de zon af.

Naast het kleine planeetje (slechts 5.5 boogseconden groot, nog kleiner dan Mars op het moment!) te hebben gevonden en hebben kunnen imagen, kon ik ook nog details vastleggen.

Ik vind het moeilijk om de details op dat kleine bolletje te versterken, wavelet functies veroorzaken al gauw een lelijke witte rand, dus ik heb ook een andere techniek toegepast in photoshop. De details zijn bij 'smart' sharpening niet zo duidelijk, maar het bolletje komt natuurlijker over.

Ook bij Mercurius is het leuk om het bolletje eens te imagen als die eens wat groter is, hij kan wel 2x zo groot worden. Ook leuk is dat ik een gedeelte heb geimaged dat officieel nog niet geimaged is door een ruimtevaartuig!

Affijn, leuk om ook deze planeet eens langs te zien komen!

Ziet er heel erg goed uit Arnaud. Aan mercurius durf ik me nog niet te wagen. Zelfs detail op de planeet! Complimenten
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Fantastisch dat er details te zien zijn! Keep up the good work!

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
        Fantastisch dat er details te zien zijn! Keep up the good work!
        Bedankt! Ik stond er zelf ook even van te kijken, eens zien of ik dat vaker voor elkaar kan krijgen! 8)

Commentaar

Heel goed werk Arnaud!

Weer een zeer geslaagde Mercurius opname.

Commentaar

NOu zeg Arnaud, wat een prestatie!
            Als dit reeel is dan ben je echt een held. Wat een detail zeg...
            Maar ik houdt nog even eenslag om de arm. Ben erg benieuwd of deze hoeveelheid detail realistisch is of grotendeels uit artefacten voortkomt.

In de loop der tijden heb ik via internet en boeken een aantal schetsen, kaarten en foto's van Mercurius opgespaard. Die zal ik eens vergelijken met jouw foto. - wordt vervolgd-.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

[quote="Harro"]NOu zeg Arnaud, wat een prestatie!
              Als dit reeel is dan ben je echt een held. Wat een detail zeg...
              Maar ik houdt nog even eenslag om de arm. Ben erg benieuwd of deze hoeveelheid detail realistisch is of grotendeels uit artefacten voortkomt.
              [quote]

Hoi Harro, ik ben er inderdaad erg blij mee. Het is echter niet meer zo bijzonder als je denkt, Willem Kivits neemt Mercurius al jaren waar en voor hem was de helaas vroeg tijdig overleden Erwin van der Velden er ook al mee bezig.

Aangaande de detaillering is enige reserve uiteraard op zijn plaats. Ik heb een aantal controles om zeker te zijn dat het geen ruis of artefacten betref. Zo heb ik 5 verschillende opnamen opnamen gemaakt met het 807 nm longpass filter, die laten alle precies dezelfde details zien. Ook heb ik nog een opname met een 700 nm longpass filter, die ook dezelfde detaillering laat zien.

De detaillering is ook vaag zichtbaar in de ruwe stacks, en zelfs ind e ruwe frames, dus het is ook geen processing artefact. Een vergelijk met Willem Kivits opname van die dag laat neit veel overenkomsten zien, maar ik heb het vermoeden dat mijn opname gespiegeld is ten opzichte van de zijne, mocht dat zo zijn, dan komen een aantal details met zijn opname overeen.

Het voornaamste is dat ik de planeet heb gevonde en heb geimaged, dat wilde ik altijd nog eens doen, ik weet nu hoe hij eruitziet (hij is eigenlijk behoorlijk helder) en hoe ik hem kan imagen. Ik wil eigenlijk samen met Willem en John Sussenbach begin november een gezamelijke Mercurius waarneming doen waarbij we gaan proberen om de planeet gedurende enkele dagen in zijn westelijke elongatie te imagen. Dat zal dan 's ochtends gebeuren, hopelijk bij betere seeing.

Hopelijk is dit dus nog maar het begin!

gr,

Commentaar

Zeer geslaagd.. Wist niet dat er nog zoveel detail uit te halen valt. Keep up the good work!
                "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Wat een prachtige opnamen Arnaud! Ongelofelijk dat er zoveel detail uit te krijgen is.

Ik heb ff door mijn boeken gespitt en kwam dit tegen. Zo ziet Mercurius eruit als je hem vanuit de Aarde waarneemd. Ik heb niet echt overeenkomsten kunnen vinden, maar ik denk dat het komt doordat jou foto gespiegeld staat. Misschien kan iemand anders het wel vinden, zou prachtig zijn!

- Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Gaaf zeg!

Wist niet dat het mogelijk was detail vast te leggen bij Mercurius.

Zeer mooi!

Mvgr, Martijn
                    Stellarvue 80/9 D refractor
                    Intes MK-67 Maksutov met moonlite focusser
                    Ioptron minitower
                    Meade ETX-70 AT
                    Coronado PST Ha
                    Lunt LS35 THa

Commentaar

Mooie kaart AtodaZ. Deze variant kende ik nog niet.
                      Hieronder twee kaarten: de Dolffuskaart (1960) en een kaart door de Swedish Vacuum Solar Telescope (2000).
                      EDIT: SORRY: IK KRIJG DE AFBEELDINGEN NIET GEPOST

Ten tijd van Arnauds foto was de centrale meridiaan 140 graden en LAt +6 graden.
                      Als je de twee kaarten omzet naar een bolletje met de CM op 140 graden, ontdek je dat er te weinig aanknopingspunten zijn.
                      De SVST-kaart is helaas erg vervormd, juist in het 140graden gedeelte.
                      En de meest markante details van de Dolffuskaart zijn niet terug te vinden op Arnauds foto.

Ik wilde Arnaud foto ook vergelijken met foto's en schetsen van anderen. Maar in mijn archieven zaten helaas geen foto's van Mercurius met een CM van rond de 140 graden. Dus ook daar geen vergelijkingsmateriaal.

Origineel geplaatst door "Arnaud
                      .... Ik wil eigenlijk samen met Willem en John Sussenbach begin november een gezamelijke Mercurius waarneming doen waarbij we gaan proberen om de planeet gedurende enkele dagen in zijn westelijke elongatie te imagen. Dat zal dan 's ochtends gebeuren, hopelijk bij betere seeing.
                      Ik ben erg benieuwd. Doe je best, want deze planeet is echt een uitdaging
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik zie absoluut overeenkomsten. Kijk maar eens op het volgende plaatje:

EDIT:

"
                        Sorry, maar de maximaal toegestane bestandsgrootte voor alle attachments is bereikt. Neem contact op met de beheerder als je hierover vragen hebt."

lekker dan.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Doen we het toch zo! Ik zie zoveel overeenkomsten dat het bijna geen toeval kan zijn. Ben ik gek, of zien anderen het ook? (of beide, om de open deur alvast in te trappen)

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nee hoor, ik zie het ook, klopt helemaal!

Geweldig dat dit soort dingen mogelijk zijn

Commentaar

prachtig zoveel detail, op de derde is het echt super!

Commentaar

Werken...
                              X