Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zon vandaag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zon vandaag

Lekker zonnig weer, dus wat doe je in je vakantie?
    Je pakt je scoopje, nieuwe webcammetje en gaat de zon eens webcammen.

Hier het resultaat van een aantal grote protuberansen die nu zichtbaar zijn aan de rand van de zon. Het beteft opname uit 300 beeldjes, gestacked met Registax.
    Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Er was inderdaad een mooie protuberans te zien vandaag. Ik neem aan dat de opname in zwart wit is gemaakt omdat een solarmax normaal rood beeld oplevert ?

Commentaar

Hoi Sterrenkijker,

Het beeld is normaal inderdaad rood.
      Het filmpje wat ik genomen heb was in zwart /wit.

Heb sinds gisteren een webcam, dus het is nog spelen met de instellingen. Kleuren filmpjes heb ik ook gemaakt, maar toen had ik de resolutie wat lager staan. Zie bijgevoegde foto.

Waarom het oppervlak van de zon wit is weet ik niet, maar zal wel iets met de sluitertijd temaken hebben.

groet,

Paul
      Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Waarom het oppervlak van de zon wit is weet ik niet, maar zal wel iets met de sluitertijd temaken hebben.
        Klopt .
        Het verschil in helderheid tss oppervlakten en protuberansen is nogal groot .
        Komt er ook nog bij dat het dynamisch bereik van de meeste camera niet zo groot is als onze ogen .
        Wij kunnen met onze ogen zowel de protuberansen als de oppervlakte details zien , maar de camera heeft daar meer moeite mee .

Commentaar

Mooie vlammen, ik wou dat ik zo'n filter, maar helaas zijn ze nogal prijzig..

Commentaar

Werken...
          X