Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uranus plus ????

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uranus plus ????

Beste Forumleden,

Bij het stacken van een widefield opname van Uranus op 22 juli jl. ca. 01:05 uur viel mij iets op. Uranus staat iets links van het midden aangegeven. rechts op de foto (bij de pijl) staan vier korte streepjes. Ik heb vier opnames gebruikt. Elke 30 seconden met een tussenpose van ca. 30 seconden. Zelf schat ik dat de streepjes totaal ca. 1 graad zijn verschoven. Te traag voor een sateliet of een vliegtuig, toch?

Helderheidsschatting: Mvis 10 a 11?

Iemand suggesties?
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Met die korte streepje kan ik je niet helpen , maar het lijkt erop dat je Istria te pakken hebt .

Commentaar

ik heb even een vraagje: hoe weet je dat dat uranus is, er zijn zo veel sterren, daar moet je wel goto voor hebben toch? En ik zou niet weten wat die 3 stipjes zijn, zeker geen vliegtuig of sateliet als ze iedere keer bij elkaar staan.

Commentaar

Kunnen de 4 streepjes niet gewoon een pixel fout zijn.
        "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Origineel geplaatst door markje
          ik heb even een vraagje: hoe weet je dat dat uranus is, er zijn zo veel sterren, daar moet je wel goto voor hebben toch? En ik zou niet weten wat die 3 stipjes zijn, zeker geen vliegtuig of sateliet als ze iedere keer bij elkaar staan.
          GOTO helpt je om objecten te vinden, dat betekent niet dat objecten zonder GOTO altijd onvindbaar blijven!!
          Alle objecten zijn te vinden met een goede sterrenkaart. Zeker een planeet als Uranus is zo te vinden. Al is het visueel een klein object, de blauwige kleur van het schijfje (heel klein, maar geen ster) is opvallend.

Het valt me op dat GOTO vaak als de "holy grail" van astronomie wordt aangeprezen, terwijl het eigenlijk een best ingewikkeld hulpmiddel is voor luie hobbyisten... waaronder ondergetekende :P
          Dus absoluut geen vereiste om een object te vinden! Integendeel, het omgaan met het systeem is echt niet zo eenvoudig als de fabrikant je wil doen geloven en de meesten weten er in het begin geen raad mee. Gelukkig zijn al die telescopen ook handmatig, via de controller te richten!

Origineel geplaatst door Firefly
          Helderheidsschatting: Mvis 10 a 11?
          Iemand suggesties?
          Ik denk een astero´de, zou niet weten welke. Is zeker de moeite waard om uit te zoeken want er worden nog steeds nieuwe ontdekt!

Groeten,

Victor
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik denk niet dat het een astero´de is omdat hij dan heel snel zou moeten gaan. Ook Starry Night geeft geen astero´de op die plaats.
            Ik denk eerder dat het een brok ruimteschroot is dat je te pakken hebt. Vb. een trap van een raket. Hier in Belg´e hebben we een werkgroep kunstmanen en die kunnen opzoeken om welk object het gaat. Zo hebben ze mij ook eens geholpen, het bleek dat ik een roterende rakettrap nabij Jupiter had waargenomen door mijn telescoop. Het was een heel zwak lichtje die aan het uitging terwijl het door het beeldveld ging. Als ze je waarnemingsplaats kennen en het tijdstip kunnen ze het opzoeken want alle objecten die rond de aarde draaien zijn gekend. Hebben jullie niet zoiets in Nederland?
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
              Ik denk niet dat het een astero´de is omdat hij dan heel snel zou moeten gaan.
              Dus alle astero´den gaan heel snel, ongeacht hun afstand? Lijkt me niet... Bovendien kan ik geen snelheid (in booggraden, -minuten of -seconden) afleiden uit de opname want ik weet het beeldveld en de belichtingstijd niet.
              "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Lijkt me ook niet.... Dan zou hij heel dichtbij moeten staan... En redelijk helder zijn...
                In het eerste berichtje staat: "Ik heb vier opnames gebruikt. Elke 30 seconden met een tussenpose van ca. 30 seconden."
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Lijkt me ook niet.... Dan zou hij heel dichtbij moeten staan... En redelijk helder zijn...
                  In het eerste berichtje staat: "Ik heb vier opnames gebruikt. Elke 30 seconden met een tussenpose van ca. 30 seconden."
                  zo te zien aan de lengte van de streepjes en de lege ruimtes zijn de belichtingen ook ongeveer 30sec geweest. Dit kan natuurlijk best een heel ver object zijn geweest wat hÚÚÚl hard is gegaan.

Ik zet m'n geld op de Enterprise! :P
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Volgens mij is dat een geostationaire satelliet. De sterrenhemel beweegt ten opzichte van die satelliet. Aangezien je montering de beweging van de sterren volgt wordt de satelliet weergegeven als een streepje terwijl die in werkelijkheid op een (schijnbaar) vaste positie aan de hemel staat. Eigenlijk een soort omgekeerde sterrenspoor. Veel geostationaire satellieten hangen rond 25-30 graden altitude en Uranus bevindt zich rond die positie. Ik heb er zelf al meerdere vastgelegd rond de Orionnevel, ook op die altitude.
                    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik denk niet dat het een astero´de is omdat hij dan heel snel zou moeten gaan. Ook Starry Night geeft geen astero´de op die plaats.
                      Ik denk eerder dat het een brok ruimteschroot is dat je te pakken hebt. Vb. een trap van een raket. Hier in Belg´e hebben we een werkgroep kunstmanen en die kunnen opzoeken om welk object het gaat. Zo hebben ze mij ook eens geholpen, het bleek dat ik een roterende rakettrap nabij Jupiter had waargenomen door mijn telescoop. Het was een heel zwak lichtje die aan het uitging terwijl het door het beeldveld ging. Als ze je waarnemingsplaats kennen en het tijdstip kunnen ze het opzoeken want alle objecten die rond de aarde draaien zijn gekend. Hebben jullie niet zoiets in Nederland?
                      Zoiets als wat jij nu beschrijft, Jefke, heb ik in totaal 3x meegemaakt.. 1x bij saturnus, 1x bij jupiter en een keer bij de maan. Heel apart om te zien.

Ik dacht dat het een zeer zwakkke satelliet was, maar ruimteschroot is een betere verklaring (in feite ook een soort satelliet).

Gr.
                      "Messier Vrienden Club Berlicum"
                      **Bresser Skylux 70/700**
                      **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Het hoeft daarom niet direct ruimteschroot te zijn, het kon ook gewoon een roterende satelliet zijn.

Commentaar

De drie vrij heldere sterretjes net links van de vier streepjes zijn psi1, psi2 en psi3 van de Waterman (zie kaartje, noord is boven, dus ongeveer 90gr gedraaid t.o.v. de foto).

De afstand tussen psi1 en psi3 is 55,2' en komt op de foto overeen met een verschil in bxh = 31x42 pixels is dus wortel(31*31+42*42) = 52,2 pixels. 1 pixel is dus 55,2/52,2 = 1,06'. Ik heb zelf het gevoel dat het bovenste streepje een beetje verder van de rest staat, maar misschien vergis ik me. Als ik de afstand van het begin van het onderste tot de bovenkant van het 3e streepje meet zijn dat 5x42 pixels, dus 42.3 pixels ~ 44.7'. Dit zijn dus 3 streepjes + 2 pauzes = 5x30 seconden = 2,5 minuut. De snelheid is dus 44,7'/(2,5*60) = 0,30gr/minuut.

Een geostationaire satelliet legt 360gr af in een dag (1440 minuten), dus 360/1440 = 0,25gr/minuut. Zit er erg dichtbij, dus het zou zomaar kunnen...
                          Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Wow.......

Wat een mooi antwoord sluys! Ik heb het niet nagerekend

Ik heb weer een heleboel geleerd. Bedankt!
                            8" Skywatcher Newton (Imaging)
                            4" Skywatcher Achro (Guiding)
                            EQ6 Syntrek
                            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                            Philips SPC900 (Guiding)
                            DSLR Focus; DSLR Shutter
                            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Werken...
                            X