Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus 27 juli 16u

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus 27 juli 16u

Tussen de jagende wolken.....Venus.
    Canon powershot A70 achter TS127 refractor, 3x barlow zoom 8-24 mm Vixen.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Prachtig! Precies zoals ik hem zag door mijn Polarex 60 mm i.c.m. een 25mm Plossl.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

super mooie foto skyfan! daar heb je wel voor moeten zoeken overdag of niet?

Commentaar

Nou, dat opzoeken is op zich niet zo ingewikkeld. Je zoekt eerst de posities van de zon en venus op de volgende site:

http://www.ephemeris.com/ephemeris.php

Dan trek je de declinaties en rechte klimmingen van elkaar af en weet je hoe venus ten opzichte van de zon staat.
        Als je een equatoriale opstelling hebt, zet je je kijker noord-zuid. Bij mij is dat niet zo moeilijk want mijn tuin loopt precies noord-zuid. Anders neem je een kompas. Dan richt je de kijker op de zon. Heb je geen zonnefilter, laat dan vooral de dop er op, ook op de zoeker en gebruik de schaduw om te richten. Dan zet je je cirkels op nul en draait de kijker naar de verschilcoordinaten. Dan zoekerdop er af en of je ziet venus meteen of je kijkt wat in dat gebied rond, klaar.
        Als je vervolgens langs de kijker kijkt, zul je zien dat venus met het blote oog ook gemakkelijk te zien is overdag.
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
        X