Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn allereerste Zonne-opname!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn allereerste Zonne-opname!

Een paar dagen geleden een zonnefilter in elkaar zitten knutselen, en die heb ik vandaag eindelijk kunnen testen. Geweldig!!!! Ik had de zon namelijk nog nooit door de telescoop gezien.

Opnamedetails: 8'' Skywatcher Newton f/5 + Super 10mm + Zonnefolie + Baader IR/UV blocking filter + Canon Powershot a75 1/500 op ISO50.

Grotere versie 1: http://www.dennisput.nl/images/IMG_5714.JPG
    Grotere versie 2: http://www.dennisput.nl/images/IMG_57141.jpg

Groetjes,

Dennis die blij is met zijn allereerste zonneopname en waarnemingen.

Mmh... niet veel te zien he? Behalve de(het) zon(neminimum).

Kun je me vertellen waar de kleurverschillen tussen de 2 fotos vandaan komen? Is de ene met en andere zonder die baader IR/UV block filter?
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Er is op het moment inderdaad niet veel te zien, maar het is toch gaaf de zon zo te zien.

Het verschil komt niet door het IR/UV blocking filter. Die blokkeert alleen de ''voor ons onzichtbare'' schadelijke warmtestraling in het IR en UV.

De kleurverschillen liggen er gewoon aan, dat ik heb zitten photoshoppen.

Commentaar

De zon blijft inderdaad altijd wel mooi. Zeker als je een klein beetje van de granulatie (zo heet dat geloof ik (?) ) kunt zien.

Dank je voor de uitleg.
        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Het lijkt wel een biljartbal zo. Op de foto is het niet te zien, maar heb je visueel nog wat van de granulatie kunnen zien ?

Commentaar

Vandaag moet je zeker nog een poging doen want er is een klein groepje te zien, ik had het als C3. Na 7 vlekkenloze dagen is er eindelijk weer iets te zien.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
              Het lijkt wel een biljartbal zo. Op de foto is het niet te zien, maar heb je visueel nog wat van de granulatie kunnen zien ?
              Nee helaas niet.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                Vandaag moet je zeker nog een poging doen want er is een klein groepje te zien, ik had het als C3. Na 7 vlekkenloze dagen is er eindelijk weer iets te zien.
                Een klein groepje, waar?

Commentaar

Het is te zien op het zuidelijk halfrond, wat meer naar het oosten toe.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Oke, ik zal vanmiddag even kijken.

Waarom ziet sunspotter dan niets, en zegt spaceweatcher ook dat er niets te zien is vandaag?

Commentaar

Bedoel je met sunspotter dit? Het is in ieder geval een kleine maar duidelijke groep.
                      Het gebeurt veel dat Spaceweather achter de feiten loopt. Veel interessanter is Catania of Kanzelh÷he

Commentaar

Nee, sunspotter is een programmatje.

Handige links, bedankt!

Commentaar

Origineel geplaatst door dennisput
                          Waarom ziet sunspotter dan niets,
                          Daar is hij wel degelijk te zien alleen als sunspot is ie heel erg klein. Als je bij een van de EIT images (van de Extreme ultraviolet Imaging Telescope) kijkt zie je wel dat er daar eentje moet zitten.

Voor de ge´nteresseerden sunspotter kan je hierdownloaden.

Commentaar

waar kan ik een zonnefilter halen, en aan wat voor prijs zal ik dan moeten denken? lijkt me best leuk want ik heb zon filter dat je in je oculair schroeft maar die zijn slecht toch?

Commentaar

Origineel geplaatst door markje
                              waar kan ik een zonnefilter halen, en aan wat voor prijs zal ik dan moeten denken? lijkt me best leuk want ik heb zon filter dat je in je oculair schroeft maar die zijn slecht toch?
                              Die zogenaamde ''Zonnefilters'' die je in je oculair schroeft zijn ZEER AF TE RADEN! De hitte komt daar samen en terwijl jij aan het kijken bent, knapt dat ding, en nou dan weet je het wel. Een zonnefilter moet altijd aan de buitenkant van je telescoop, en NOOIT bij je oculair.

Een zonnefilter kan je zelf maken, met Baader zonnefolie. Dit is bijv te bestellen bij De Koepel. Ik heb het zelf ook, en het werkt perfect. Uit voorzorg heb ik er UV/IR blocking filter bijgedaan, maar dat moet je zelf weten.

Commentaar

Werken...
                              X