Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus wordt groter.... en groter....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus wordt groter.... en groter....

Hoi Allemaal,

de seeing is zeer slecht, maar details op Venus zijn toch niet meer vast te leggen. Wel is het leuk om de groter wordende sikkel vast te leggen. Die is zelfs bij de zwakke vergroting van mijn zoeker al opvallend. Sommige mensen zeggen de sikkel met het blote oog te kunnen zien.

Het schijfje is nu al 46 boogseconden groot en groeit met de dag. Ik hoop uiteindelijk de passage onder de zon door te kunnen waarnemen, als de sikkel van richting verandert.

So far so good!!

heb je die vanavond genomen? erg heldere foto hoor, zeker niet slecht voor een zeer slechte seeing

Commentaar

oh ik heb nog even opgezocht venus is in mei volgend jaar(2008) zo goed als rond,miscchien wat eerder maar mei is hij echt mooi rond.

Commentaar

Arnaud, is de sikkel ook nog zichtbaar overdag (uiteraard via een telescoop) zo vlak voor en na zijn conjunctie? Als dat het geval is ben ik benieuwd of er op het exacte moment van de conjunctie misschien niet een soort ring zichtbaar is, analoog aan de foto's die we hebben gezien van Titan en Saturnus waarbij de zon van achteren kwam.

Zoals hier (vrij groot plaatje, vandaar een link):

http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA08211.jpg
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Hoi,

ja, deze is vanavond genomen. De seeing heeft op zo'n grote kale schijf niet zoveel effect meer.

Vorig jaar was Venus ook bijna rond, kijk maar:

(toen was hij ook een stuk kleiner omdat hij veel verder weg stond)

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
            Arnaud, is de sikkel ook nog zichtbaar overdag (uiteraard via een telescoop) zo vlak voor en na zijn conjunctie? Als dat het geval is ben ik benieuwd of er op het exacte moment van de conjunctie misschien niet een soort ring zichtbaar is, analoog aan de foto's die we hebben gezien van Titan en Saturnus waarbij de zon van achteren kwam.

Zoals hier (vrij groot plaatje, vandaar een link):

http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA08211.jpg
            Ja hoor,

Venus is nog met gemak overdag zichtbaar. Ik heb deze rond een uur of 19:00 geimaged, toen de zon nog ruim op was. Het is dan beter omdat venus dan lekker hoog staat.
            Voorlopig blijft Venus nog makkelijk met het blote oog zichtbaar, maar uiteindelijk wordt het steeds moeilijker. Ik verwacht de komende twee weken nog geen problemen, maar daarna wordt het afwachten en proberen.

Het doorlopen van de hoorns is een verschijnsel dat ik hoop vast te leggen. Dit zal overdag moeten worden waargenomen, maar Venus staat dan vlak onder de zon slechts 8 graden eronder.
            Dat is een moeilijk karwei, zeker voor de C9.25, die in de zon lekker opwarmt. Of het visueel ook goed zichtbaar is weet ik niet. Gebruik een roodfilter, dat zou moeten helpen.

Het is volgens mij al eerder vast gelegd en ik ga het zeker proberen.

Je heb geen sterke vergroting nodig, Venus is dan bijna een boogminuut groot, 1/30 gedeelte van de maan! Hij is nu al ontzettend groot!

Commentaar

Leuke tip! Ik ga ook proberen om Venus overdag eens op te zoeken deze komende tijd. Een grote opening lijkt me niet echt nodig, gezien de schijnbare grootte van de venusschijf zoals je al aanhaalt.

Trouwens, da's nog steeds een zeer nette opname moet ik zeggen.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Leuke tip! Ik ga ook proberen om Venus overdag eens op te zoeken deze komende tijd. Een grote opening lijkt me niet echt nodig, gezien de schijnbare grootte van de venusschijf zoals je al aanhaalt.

Trouwens, da's nog steeds een zeer nette opname moet ik zeggen.
                Dank je,

en succes! Met een parallactische opstelling is het simpel. Even zoeken en je hebt hem, zelfs als het nog heiig is.

Als ik een foto van de conjuctie kan maken zal ik hem zeker posten!!

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                  Arnaud, is de sikkel ook nog zichtbaar overdag (uiteraard via een telescoop) zo vlak voor en na zijn conjunctie?
                  Het doorlopen van de hoorns is een verschijnsel dat ik hoop vast te leggen. Dit zal overdag moeten worden waargenomen, maar Venus staat dan vlak onder de zon slechts 8 graden eronder.
                  Dat is een moeilijk karwei, zeker voor de C9.25, die in de zon lekker opwarmt. Of het visueel ook goed zichtbaar is weet ik niet. Gebruik een roodfilter, dat zou moeten helpen.
                  Het is volgens mij al eerder vast gelegd en ik ga het zeker proberen.
                  Hallo Brinx en Arnaud.
                  Mooie foto. je zegt dat de seeing weinig effect heeft, maar de rand en de hoorns zijn prachtig scherp. KOmt dat door het stacken van vele foto's??

Wat betreft benedenconjunctie: Dit is visueel nog vrij goed te zien in een 60mm refractor. En het is echt een ontzettende kick om te zien! een "enorm" uitgestrekte sikkel, maar ongeloofelijk dun.
                  In 1988 lukte het om foto's te maken door dat kijkertje. Maar de foto's kunnen niet tippen aan het visuele beeld.
                  Mijn record was in 2004, een paar dagen voor de venusovergang. Toen was Venus in de 6cm zelfs te zien op 5 graden naast de zon. Wel moest ik toen maatregelen nemen dat de zon achter de dakrand van het huis van de buren stond, zodat de kijker in de schaduw stond, en dat venus nog net zichtbaar was naast de dakrand.
                  Ook hiervan heb ik foto's geklikt, maar wegens bewolking lukte dat alleen met lage vergroting. Ik zal ze eens opzoeken. Dan zal ik een apart topic openen.

Dus Arnaud: dit zul je met je C9 heel goed kunnen zien. Ik hoop dat je er een paar hele mooie foto's van kan maken. Ik denk dat jij met jouw foto-apparatuur en kennis wel in staat bent een realistisch beeld van de ultradunne sikkel te maken.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                    Hallo Brinx en Arnaud.
                    Mooie foto. je zegt dat de seeing weinig effect heeft, maar de rand en de hoorns zijn prachtig scherp. KOmt dat door het stacken van vele foto's??
                    Ja, ik heb wel 10000 losse fotos gemaakt, waar ik er uiteindelijk maar zo'n 2000-1500 van stack. De seeing kun je best onderdrukken als je maar heel veel foto's neemt. Dan zitten er altijd wel een paar goede tussen. Ook moet je in registax de verschillende onderdelen apart uitlijnen (beide hoorns en het middengedeelte) en dan in photshop samenvoegen. Dan blijft alles redelijk scherp.

Met de C9 ga ik het probleem krijgen dat de kijkeropening misschien wel te groot is. Dan heb je meer last van de seeing. Ik gebruik nu een filter dat dieprood en NIR licht doorlaat, in die kleuren licht is de atmosfeer veel kalmer en heb je geen last van dispersie effecten (het rood en blauwkleruen van de onder en bovenkant).

De C9 staat nu ingepakt in met alluminium folie om hem koel te houden. Ik ga nog een grote kap maken om de zon af te schermen.

Ik ga mijn uiterste best doen om de onderconjuntie volledig te volgen, maar ik vrees voor het weer.... daar kan ik niets aan doen... 8)

Commentaar

Mooie foto Arnaud!

Venus is nu nog goed overdag te zien, alleen je moet wel weten waar je zoekt. Ik heb de laatste tijd wel gemerkt dat Venus echt met de dag groter wordt, echt leuk.

Veel succes met het vastleggen van de zeeeer dunne Venus sikkel Arnaud!

Groetjes,

Dennis

Commentaar

Origineel geplaatst door dennisput
                        Bedankt!

Jij ook succes gewenst! Ga je het ook proberen?

Zijn er nog mensen die gaan proberen de achterkant te imagen/waar te nemen? Dat kan van 7 september to ongeveer 21 september, maar wel 's ochtens.

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                          Bedankt!

Jij ook succes gewenst! Ga je het ook proberen?

Zijn er nog mensen die gaan proberen de achterkant te imagen/waar te nemen? Dat kan van 7 september to ongeveer 21 september, maar wel 's ochtens.

Bedankt, Ik ga het zeker proberen!

Bedoel je niet augustus? In september is Venus al weer een sikkel hoor!

Commentaar

Bedankt, Ik ga het zeker proberen!

Bedoel je niet augustus? In september is Venus al weer een sikkel hoor!
                            Tijdens de conjunctie kun je de achterkant niet imagen. Dat moet gebeuren wanneer Venus tegen een donkere hemel staat, maar wanneer de sikkel nog niet groot genoeg is om de donkere zijde te overstralen.

De enige periode wanneer je dat zou kunnen doen is tussen 7 en 21 september. Alleen dan staat de levensgrote Venusbol (nog steeds 45" groot) tegen een donkere hemel en maak je een kans om de donkere zijde te zien/imagen

Tijdens de conjunctie is de achtergrond van de hemel te helder en kun je niet lang genoeg belichten om de donkere zijde te imagen.

Gr,

Commentaar

Ok, duidelijk. Ik ben wel benieuwd hoor!

Weet je misschien hoe lang daar ongeveer belicht voor moeten worden?

Commentaar

Werken...
                              X