Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter by Roel (17 juli 2007) GRS???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter by Roel (17 juli 2007) GRS???

Geschoten uit de losse hand door de Kleine Prinz. Helemaal linksonder op de rand van de planeet zie ik een klein zwart stipje. Ook op andere opnames komt ie voor. Volgens deze site: http://hemel.waarnemen.com/jupiter/jupsat_2007.html#jul
    zou het de schaduw van Europa moeten zijn! Zou dat kunnen met een 6 cm?
    En is die vlek rechts van het midden dan misschien de grote rode vlek? Visueel zag ik daar wel "iets:.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Ik kon de grs duidelijk (niet gewoon de holte waar hij zit) zien bij een vergroting van 60X met een 10cm refractor. Ik vraag me wel af waarom je het groot geweld niet gebruikt? Ik was de zuidkant nog aan het tekenen en zag ineens Europa tevoorschijn komen, hij plakte nog aan Jupiter, de schaduw was ook heel duidelijk te zien.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
      Ik vraag me wel af waarom je het groot geweld niet gebruikt?
      Haha, inderdaad! Ik ben de hele middag al een beetje in de weer met de Kleine Prinz, ik wilde eens zien wat ie allemaal kan. En ik had ook niet zo'n zin om die Dob naar buiten te slepen...

Maar ik begrijp dat het dus wel de GRS is? Of heb je het over een eerdere waarneming?

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
        Maar ik begrijp dat het dus wel de GRS is? Of heb je het over een eerdere waarneming?
        Ik kan niet zeker zeggen of het de grs is op jouw foto. Maar ik was daarnet ook Jupiter aan het schetsen en de grs was goed te zien. De schaduw van Europa herken ik wel op jouw foto.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Volgens mij is dit de GRS
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Nou wil ik het weten ook !!
            Wat is in hemelsnaam (een) GRS ???

Commentaar

Great Red Spot, oftewel de Grote Rode Vlek: Een enorme storm die al honderden jaren woedt en zichtbaar is als (je raadt het al) een grote rode vlek.

Commentaar

Ach ja natuurlijk. (stom van mij).

Heb hem vroeger eens door mijn 4" Newton gezien maar je moest wel weten wat je moest zien anders lukte dat niet. (was wel 30j geleden in Hengelo waar het pik donker was)

Bedankt Roel.

Commentaar

Werken...
                X