Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zon in Ha

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zon in Ha

Vandaag maar eens een poging gedaan om de zon vast te leggen in Ha.
    Ongeveer 140 raw's gemaakt met een Canon 30D.
    Verders geen echte ervaring met stacken, dus maar eentje gebruikt voor dit forum. Niet scherp, maar toch wel wat op te zien dacht ik...

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
    Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Ik zie een paar protuberansen, granulatie en (met wat moeite) filamenten van een zonnevlek. Waar heb je ze mee gestacked als ik vragen mag ?

Commentaar

ik heb maar 1 opname genomen, heb wel deepsky stacker geprobeert. gewoon alle 140 erin gestopt, maar het resultaat zag er niet uit.

Commentaar

Je zou eens aan mieleveldhuis kunnen vragen hoe hij het doet, hij is echt een expert op dit gebied, hij gebruikt wel een gemodificeerde webcam en geen DSLR. Zijn foto's staan hier. Zijn laatste post op dit forum was overigens ergens in mei, jammer dat we al zo lang geen foto's meer van hem zien, ze zijn echt goed.

Commentaar

klopt, ik heb ook al met hem contact gehad en hij adviseerde ook een webcam. dat zal mijn volgende investering dan ook wel worden ;-)

Commentaar

Hij maakt nog wel steeds foto's zo te zien zijn laatse opname is van vandaag en staat op z'n spaanse site.

Ik heb het ook al eens met een spiegelreflex geprobeerd achter een solarmax, maar dat was ook geen succes. Ik vermoed teveel invloed van de seeing op de opname als je een enkele opname maakt. Misschien zelfs wel veroorzaakt door de trillende lucht direct boven de telescoop, als die op de zon staat wordt het boeltje best heet namelijk.

Commentaar

ja de seeing heeft ook een grote invloed. ik krijg soms het geheel helemaal niet scherp joh. ik heb een stuk karton met gat door de telescoop geschoven, en met de harde wind van vandaag stond alles ook behoorlijk te trillen. kan dus ook bewegings onscherpte zijn want sluitertijd was maar 1/4 sec.

Commentaar

Valt goed mee, aardig wat detail te zien, ondanks dat er wat bewogen is. De 2 zwarte puntjes bovenaan zijn wel geen zonnevlekken maar stofjes ofzo. De zonnevlek komt wel heel goed door op mijn scherm.
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

weet jij misschien waarom er een heldere rand om die zon zit op mijn foto ?

Commentaar

Ik ben het niet 100% zeker maar naar wat ik gelezen heb, hebben de meeste dit probleem. Maar ze doen deze weg met photoshop.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Paul die belichting die je in deze foto gebruikt hebt is goed voor protuberansen , voor oppervlakte detail kan je beter korter belichten .
                      De seeing heeft minder invloed Als je in H-alpha licht schiet dan in wit licht .
                      Maar transparantie heeft dan weer beduidend invloed .
                      Zelf gebruik ik zowel de canon (full disk ) en de DMK (detail) voor H-alpha opnamens .
                      Voor de canon scherp te stellen gebruik ik wel een donkere doek over het hoofd .

Commentaar

hoi sky

ja een baddoek had ik ook over mijn hoofd, kon ik tenmiste nog enigsinds de foto op het lcd schermpje beoordelen.

welke belichting / iso gebruik jij voor het zon oppervlak en welke voor de puberansen ?

Commentaar

Standaard gebruik ik altijd een zo laag mogelijke iso .
                          Dus de camera staat bijna altijd op iso 100 .
                          Belichting is een beetje afhankelijk .
                          Voor de oppervlakte kan het variŽren van 1/50 tot 1/200 sec .
                          Voor de rand zit de belichting rond de 1/25 sec .
                          Onderstaande foto is een onberwerkte versie .

Commentaar

Ik vind hem wel een beetje donker Skywatcher, misschien toch eens met hogere ISO proberen ?

Commentaar

Nee , meerdere stacken .

Commentaar

Werken...
                              X