Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnevlek 963 by Roel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnevlek 963 by Roel

Wat een leuk kijkertje is die ouwe Prinz toch (Marktplaats, twee tientjes). Ongecoat, maar haarscherp. Zes cm opening, maar iets van granulatie is makkelijk te zien. Bijna geen kleurfout. Het klinkt misschien stom, maar wat mij betreft is ie bijna net zo goed als de Polarex. Op de montering van de Yamatar en het statief van de Polarex komt ie goed tot zijn recht. Hier een fotootje van vanmiddag, inclusief wat stofjes op het oculair. (visueel was het natuurlijk allemaal veel scherper!)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Leuke zonnekijker mister old skool! Hoe loopt de montering nu? Nog verbetering ten opzichte van voor de opknapbeurt? Leuke foto. Weer gewoon de camera achter het oculair neem ik aan?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

De montering loopt veel soepeler na het vervangen van de 40 jaar oude drab. Heeft nog wel ietsje speling, maar dat is afstelwerk, komt nog wel.
      Hij is behoorlijk stevig, vooral het Polarex-statief maakt het geheel lekker stabiel. Het originele Yamatar statief was erg wiebelig, de montering verdiende beter! Ik heb inderdaad weer gewoon dat klikklakkertje achter het oculair gehouden.

Commentaar

Gaaf! Maar als ik het goed begrijp.. Wij klieren onder andere aan met Skywatcherstatieven onder Vixenmonteringen met daarop Celestronkijkers. Jij daarintegen plaats een Prinz in een Yamatarmontering op een Polarexstatief? Briljant!
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Gebruik je baader zonnefolie? Het is in ieder geval niet slecht voor een 6 cm telescoop. Wat zijn de specs van de camera?
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
            Gebruik je baader zonnefolie? Het is in ieder geval niet slecht voor een 6 cm telescoop. Wat zijn de specs van de camera?
            Yep, Baader zonnefolie. Het gele kleutje is van het nabewerken in Photoshop. Vond ik wel leuk... De camera die ik gebruik is een klein cameraatje met een vast lensje (5mp); een Samsung Digimax A503, niks bijzonders.

http://image.bizrate.com/resize?sq=200&uid=436623046

Commentaar

Werken...
            X