Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginner

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginner

Eerste foto's Jupiter gemaakt op 15 Juli 2007.
    De foto's zijn gemaakt met een Nikon D200 + 70 x 200 VR 2.8 + converter 1.7 = 340
    Jupiter overbelicht ?
    Tips altijd welkom om mijn foto's te verbeteren.
    C14 C9.25
    G11.

Knap dat je met deze combinatie Jupiter op de foto hebt gekregen. Je hebt flink gecropt neem ik aan om deze vergroting te krijgen ?
    Ze zijn wat overbelicht ja, maar dat heb je met planeten als Jupiter al gauw. Alleen langere brandpunten die je met een telescoop kunt bereiken waardoor kortere belichtingstijden mogelijk zijn zullen nodig zijn om betere opnames te krijgen denk ik. Vaak wordt een webcam in combinatie met een telescoop gebruikt om opnames van planeten te maken.

Maar leuk dat je het toch geprobeerd hebt met gewone telelens, je kunt zelfs de maantjes zien, ik had niet verwacht dat dat mogelijk zou zijn op deze manier.

Commentaar

Wat je ook kan proberen is, de spotmeting gebruiken. Jupiter meten en die belichting vast houden. Maar toch, goed geprobeerd en gewoon door gaan.
      Groet, Jan

Commentaar

Bedankt voor de reacties.
        Hier nog wat gegevens van de opnames.
        Bij Jupiter 5:
        - ISO 200, 2 seconde belicht, 4,8 , handmatig, matrix meting
        Bij Jupiter 4:
        - ISO 1600, 8 seconden belicht, 4,8 , handmatig, center meting, crop ca. 50%
        C14 C9.25
        G11.

Commentaar

Heb je eigenlijk mirror-lockup gebruikt ? Ik zie wat lijkt op bewegingonscherpte, maar dat kan ook komen doordat je de camera niet op een montering met volgmotor hebt geplaatst maar een gewoon foto-statief.

Commentaar

Ja, ik heb de MUP stand D200 op Gitzo statief reporter met video kop.
            C14 C9.25
            G11.

Commentaar

Origineel geplaatst door martinus
              Bedankt voor de reacties.
              Hier nog wat gegevens van de opnames.
              Bij Jupiter 5:
              - ISO 200, 2 seconde belicht, 4,8 , handmatig, matrix meting
              Bij Jupiter 4:
              - ISO 1600, 8 seconden belicht, 4,8 , handmatig, center meting, crop ca. 50%
              Heb je het met reden gedaan, dat als je naar 1600 iso gaat ook de belichtingstijd te verlengen? Je verhoogt de gevoeligheid al en ga je ook nog langer belichten?
              Groet, Jan

Commentaar

Jan,
                Meestal werk ik in stappen bij een nieuw onderwerp.
                In stops en in belichtingstijd.
                Dit zijn maar 2 fotos van een serie.
                C14 C9.25
                G11.

Commentaar

Re: Beginner

Origineel geplaatst door martinus
                  Jupiter overbelicht ?
                  Waar het mij om ging is deze opmerking van jou kant. Als je ziet dat er bij iso 200, 2 sec. al overbelichting optreed, waarom je dan voor 1600 en 8 sec. kiest.
                  Groet, Jan

Commentaar

Meestal word er een foto genomen van jupiter en dan eentje voor de maantjes.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dat begrijp ik, maar het gaat volgens mij over jupiter (overbelicht!).
                      Groet, Jan

Commentaar

Hallo Jan,

Inderdaad komt dit vreemd over, maar op de display van de camera is dit moeilijk te zien, hiervoor moet ik de foto's eerst uitvergroten op de computer en dit doe ik meestal pas daarna.

Groeten, Martin
                        C14 C9.25
                        G11.

Commentaar

Kun je op een D200 in je display niet uitvergroten (de net gemaakte foto) dan? Bij mijn D70s gaat dat wel en dan zou je toch de overbelichting moeten kunnen zien.
                          Groet, Jan

Commentaar

Misschien kan je zelfs wel de belichtingscurve laten zien op het display. Bij mijn Canon 300D kan dat wel en overbelichte delen knipperen dan.

Commentaar

Hallo Jan en Sterrenkijker,

Ik kan dit inderdaad wel voor een groot gedeelte terug vinden op de display, maar alles tegelijk is veel.
                              Daarom maak ik meestal de foto's met een terugkijk stand op de display (hoge lichten) maar het echte uitwerken komt toch beter over op de computer.

Groet, Martin
                              C14 C9.25
                              G11.

Commentaar

Werken...
                              X