Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 13 juli met DMK

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 13 juli met DMK

De grootste stuiterbal en dan nog op 3,5 meter brandpunt. Maar DMK werkt goed. Resultaat kan natuurlijk stukken beter, maar het is wel de 'first light' voor kaatje.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Door de C11 of de dob Nop?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Door de 14" meade van Copernicus.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Okay.. 14'' .. mjum...

Ik ben benieuwd wat de toekomst ons brengt van jouw kant!
        iig een leuke first light!

Commentaar

Ik ook haha, gisteren was echt een stuiterbal. Een 14" is leuk, maar je vergroot de turbulentie vreselijk uit. Ik denk dat ik met een kleinere telescoop beter beeld had gehad. (kijk maar eens naar de post van Borix!)
          Heb het filmpje van gisteravond hier even gezet:
          <embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=-1543074428136393118&hl=nl" id="VideoPlayback" align="middle" quality="best" bgcolor="#ffffff" scale="noScale" salign="TL" FlashVars="playerMode=embedded"></embed>

Commentaar

Dus misschien is mijn 11je op een EQ6 niet eens zo'n slecht idee.

Maar is dat 'stuiteren' van jupiter turbulentie dat sterk vergroot wordt?
            En is dat dan omdat de turbulentie relatief gezien veel dichertbij optreed waardoor het hele beeld zo stuiterd?

Normaal zie ik alleen de turbulentie bij de randen maar dus niet dat alles heen en weer beweegt. En dat komt dan door het verschil tussen een grote kijker (hogere vergroting) en een kleinere kijker (lagere vergroting)?

Ik heb ook wel eens zo'n stuiterbal gehad maar dat was simpelweg omdat mijn montering in de wind stond te zwaaien.
            Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

hallo, leuk resultaat!

Volgens mij is dit ook geen turbulentie hoor. Dat stuiteren komt bij mij ook enkel voor als er net wat wind staat waardoor de telescoopbuis beweegt. Op mijn nieuwe Starfinder 10" heb ik hier zelden nog last van, want die heeft een veel steviger montering.
              Het kan ook zijn dat de buis niet goed uitgelijnd is?
              Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Dat stuiteren had ik gisteren ook last van, maar niet zo sinusvormig als Nop zijn filmpje. Die stuitert wel erg konstant inderdaad. Effe kijken of ik mijn avi gepost kan krijgen

Commentaar

Misschien komt het (ook) door de periodieke fout van de montering ?

Commentaar

Werken...
                  X