Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 07-07-07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 07-07-07

Ik heb de nacht van 6 op 7 juli ook Jupiter in de kijker gehad. Tussen de huizen door kon ik hem in het vizier houden en dit is het resultaat.

De 2e donkere band is idd bijna geheel verdwenen, de GRS is wel nog goed te zien en lijkt wel groter dan vorig jaar.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Mooi resultaat!

Ik vraag me trouwens af: is een 'snelle' kijker ook nuttig bij webcam/planeetfotografie? Hert lijkt me namelijk dat je bij een lage F/verhouding (bijvoorbeeld F/4, zoals met jouw kijker) een kortere sluiter(/integratie)tijd gebruikt per beeldje, waardoor je minder 'blurring' krijgt. De typische frequentie van atmosferische verstoringen lag toch rond de 100 Hz, als ik me niet vergis...
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Goed resultaat! Zeker omdat ie zo laag staat.

Commentaar

Dank jullie, ik was ook wel verbaasd dat hij nog zo is gelukt.

Inderdaad een F4 telescoop met slechte seeing door de lage stand en de huizen en maar op F13-F15 geschoten...

@Brinx: Een snelle telescoop is niet echt ideaal voor planeet fotografie, maar zoals je ziet kan het wel tot een goed resultaat leiden. Ik ben ook nog steeds erg blij met de GSO. Prima kwaliteit voor een F4 systeem!

Ps. de foto was een beetje uitgebrand omdat mijn monitor op de laagste helderheid stond. Dus heb ik de sluitertijd en de gain niet goed ingeregeld kwam ik achter.

Ik had de sluitertijd op de 2 na laagste stand gezet ( 1/33?? 1/50?? 1/60??) met de gain op 0! Dat is inderdaad wel een klein voordeel bij een snelle kijker.
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Netjes voor een laagstaande Jupiter!!

Commentaar

inderdaad netjes.

Dit is wel zo'n beetje het maximum van Jupiter zoals hij er nu bijstaat of niet?
            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
            X