Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus 2007/7/7

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus 2007/7/7

Goedemiddag,
    gisteren Venus vastgelegd , wat op valt is dat hij stuk groter is geworden, hij gaat nu richting de zon en de schijngestalte word steeds kleiner.
    Opvallend is ook de ,, hoorntjes,, .

Ik maak even gebruik van deze post om een aankondiging te doen voor onze webcam cursus: de cursus avonden is op 10 en 17 oktober begint om 19:00 tot 22:00 te Nijmegen.
    Bedoeling is dat we van A t/m Z alles uitleggen, je krijgt een DVD met verschillende avies om zo wat handigheid te krijgen met opnames.
    Een eigen laptop meenemen is een pre.
    Er is nog plek, maar vol is vol.

Lijkt je het wat, mail me dan even privé.

Groet Richard

avies
    advies

Commentaar

Nee ik denk dat hij avi´s bedoeld, meerdere filmpjes.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
        Nee ik denk dat hij avi´s bedoeld, meerdere filmpjes.
        :smartass zo is het maar net

Commentaar

Sorry mijn fout. Ik kende de term avi niet.

Commentaar

Hoi allemaal,
            ik krijg diverse reacties over wat de kosten zijn om deel te nemen aan de cursus.
            Kosten voor niet leden € 30,- wel leden (M&P) € 15,-.
            Moet ik even bij vermelden als je niet lid bent, bij die € 30,- wordt je automatisch lid van onze werkgroep(M&P) dus in feite betaal je € 15,- euro
            voor 2 cursus avonden.
            Als je lid wordt krijg je gratis ons 2 jaarlijkse blad ,, Mercurius ,, en we houden 2x per jaar een bijeenkomst.

Nou dat was het dan, groet Richard.

Commentaar

Over die foto: ongelofelijk mooi!

Commentaar

Mooie plaat Richard.

Kan je bij Venus ook het alsgrauw schijnsel op gevoellige plaat krijgen?
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Dank je.
                  Als het goed is kan je asgrauwe schijnsel vast leggen , C.Pellier heeft dat al bewezen.
                  Het is wel zeer lastig(erg lastig), je moet een glas helder hemel hebben en je hebt niet veel tijd nu omdat hij al snel ondergaat.
                  Dan moet zorgen dat je de juiste setting hebt voor je camera, Venus zelf is over belicht en hij overstraalt ook het asgrauwe schijnsel.
                  Je moet dan opnames maken van bv 3 tot 5 seconde die maal 50-100.
                  Dan alles stacken en dan hopen dat je iets terug ziet van de aardse licht, ook al is het maar minimaal, je kan
                  vervolgens de opname zo bewerken dat je het beter zichtbaar wordt.

Ik heb het al eens geprobeerd , maar nog geen succes gehad, wie weet een deze dagen (als het eens helder wordt)
                  Groet Richard

Commentaar

WOW!!!!!! Prachtig!

Commentaar

Hoe ontstaat dat asgrauwe licht bij Venus? Bij de maan komt het door de weerkaatsting van licht door de atmosfeer van de aarde. Bij Venus kan dit duidelijk niet zo zijn.
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

De meningen schijnen er nog wat over verdeeld te zijn, volgens dit wikipedia artikeltje:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ashen_light
                        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Wat je zegt Brinx, wie weet mag het zeggen.
                          Wie weet komen de geleerden :smartass met een antwoord.

Groet Richard

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                            Hoe ontstaat dat asgrauwe licht bij Venus? Bij de maan komt het door de weerkaatsting van licht door de atmosfeer van de aarde. Bij Venus kan dit duidelijk niet zo zijn.
                            Hoi,

Er zijn twee verschillende schijnsels die we kunnen waarnemen. In het zichtbare licht schijnt het zo te zijn dat we het weerkaatste licht van de Aarde moeten kunnen waarnemen. Wanneer Venus de Aarde passeert is de Aarde ontzettend helder, nog veel helderder dan wanneer wij Venus zien. Zo helder dat hij misschien wel de achterkant kan verlichten, net zoals bij de maan.
                            Dus zou je imagen in het zichtbare licht en de donkere zijde van Venus vastleggen, dan heb je waarschijnlijk het weerkaatste licht van de Aarde geimaged. Maar dat is nog erg omstreden, zoals de artikeltjes al zeggen. Maar veel amateurs hebben het waargenomen, dus wie weet?

In het nabije infrarood, bij golflengten groter dan 900 nm, kun je ook het licht van de wolken van Venus opvangen. De lagere wolken van Venus zijn zo heet, dat ze gloeien in het nabije infrarood. In principe kijk je dan dus diep in de atmosfeer van Venus, bijna tot op het oppervlak.

@ Richard, mooie opname, jammer dat het weer zo slecht is. Maar goed, zodra het helder is zal ik ook weer pogingen wagen om de donkere zijde te imagen. Gelukkig is de atmosfeer in het NIR een stuk rustiger dan in het UV....

Commentaar

Hoi Ik heb het nog even nagerekend,

Maar de Aarde als bron voor het asgrauwe schijnsel van Venus is niet erg waarschijnlijk. Als je het uitrekent zou Venus, wanneer hij tijdens de conjunctie door de Aarde verlicht word, ongeveer magnitude 13 zijn. En dat terwijl de verlichte zijde -3 is.....

Niet erg waarschijnlijk dus... Toch heb ik dit vaak als verklaring gelezen.
                              Vergeet dus maar even wat ik in mijn vorige antwoord over de Aarde als lichtbron zei...

Blijft dus alleen de thermische emissies in het NIR over.

Gr,

Commentaar

Werken...
                              X