Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter met ToUcam en met digitale compact camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter met ToUcam en met digitale compact camera

Zoals vermoedelijk de meesten van jullie heb ik gisterenavond met het helder weer ook naar Jupiter gekeken. In mijn 150/750 Newton bij een vergroting van 150 x zag de planeet en zijn op dat moment (ca. 23:00 uur) zichtbare maantjes er erg scherp en detailrijk uit. Ik kon makkelijk een aantal banden op jupiter ontdekken. Dus ik dacht laat ik dat ook eens fotografisch proberen vast te leggen. Ik heb sinds kort een SPC900NC ToUcam, waarvoor ik provisorisch uit de omkeerlens van mijn Skylux een adapter had gemaakt. Onderstaande plaat is ontstaan uit een filmpje van ca 60 seconden en gestacked met registax. Ik vind het resultaat ronduit tereurstellend (zeker als je weet hoe mooi hij er in het oculair uitzag).

Ter vergelijk heb ik ook nog een opname toegevoegd die ik gestacked heb uit een filmpje van 1 minuut die ik maakt met mijn Canon Ixus 30 achter een 15 mm oculair met 2x shorty plus barlow, die ik dezelfde avond heb gemaakt. Dat ziet er toch veel beter uit nietwaar ?! Je kunt nu zelfs wolkenbanden onderscheiden. Om de maantjes ook zichtbaar te maken heb ik overigens een overbelichte opname gecombineerd met een correct belichte opname (waarop de maantjes niet zichtbaar zijn).

Hoe maken jullie wel geslaagde opnames met een ToUcam, langere filmpjes, filters ?

Verander de instellingen van de webcam eens .
    De gain moet lager en/of de belichtingstijd sneller .
    Als de planeet dim is op uw beeldscherm zit je goed .

Commentaar

Ik kreeg er gisteren zelf ook niet al te veel uit (ik gebruikte zelf een 1000mm Maksutov met een ToUcam pro II). Allerlei redenen te verzinnen: lage stand, slecht afgekoelde scoop, niet goed scherpgesteld...mijn resultaat is in ieder geval ook niet echt de moeite waard. Ik zal 'm hier even bij posten om te laten zien wat ik bedoel.

Volgens mij heb je Jupiter wel wat overbelicht in je opname. Trouwens, scherpstellen is misschien ook makkelijker met een digicam dan met een webcam, ik weet niet in hoeverre een digicam zelf ook nog scherpstelt namelijk. Zal wel te maken hebben met het systeem dat-ie gebruikt (meten van contrast op de CCD of met autofocus lampje).
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Een digitale compactcamera stelt zelf ook nog scherp ja, maar belangrijk voordeel is dat je het schermpje recht onder je neus heb als je hem aan de telescoop hangt. Ik moet nu scherpstellen op een monitor (welliswaar 19 inch) die op 5 meter bij mijn telescoop vandaan stond en dat is inderdaad ook niet echt handig. Hij is ook wat overbelicht ja, dat schept dus nog een mogelijkheid tot verbetering. Ik ben gelukkig niet de enige die gisterenavond moeite had om een fatsoenlijke opname van Jupiter te maken.

Commentaar

Werken...
        X