Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan als zon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan als zon

Hoi,

om de titel een beetje toe te lichten zal ik gebruik maken van een foto die ik al een tijdje heb.

Ik vind het jammer, want ondanks deze foto een beetje bewogen is had dit een mooie foto geweest. Maar mijn vraag is, je ziet de maan nu eigenlijk als de zon, is er een manier om dezelfde 'lichtheid' (weet niet hoe je het moet noemen) te behouden op de foto, maar dan met een normale maan erop?

Alvast bedankt!

Hogere F getal en kortere sluitingstijd.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hoger F is meer licht ofzo?

Commentaar

De F is trouwens 4.2 en de belichtingstijd 1.6 seconde. Dit heef tde camera zelf in gesteld. Hoe zou jij deze genomen hebben? Dan krijg ik een beetje een idee.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
          De F is trouwens 4.2 en de belichtingstijd 1.6 seconde. Dit heef tde camera zelf in gesteld. Hoe zou jij deze genomen hebben? Dan krijg ik een beetje een idee.
          Ik weet niet precies wat je bedoeling was, wou je de maan juist feller, of wil je de maan juist zien zoals met het blote oog?

In het laatste geval, moet je een hoger F getal nemen (oftewel een kleiner diafragma) zodat er minder licht in komt.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Het zal wel van smaak af hangen, maar ik vind de foto zo niet mooi. Ik wil inderdaad dat de maan er zo uitziet als dat je hem gewoon ziet. Maar als ik dan een hogere F gebruik, word de foto zelf dan neit heel donker?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
              Het zal wel van smaak af hangen, maar ik vind de foto zo niet mooi. Ik wil inderdaad dat de maan er zo uitziet als dat je hem gewoon ziet. Maar als ik dan een hogere F gebruik, word de foto zelf dan neit heel donker?
              Daarom moet je hem ook weer wat langer belichten.
              Ik neem aan dat je hem met een digitale camera hebt genomen (zet hem wel ff in de handmatige stand, zodat je in ieder geval je diafragma kan aanpassen).
              Het is wat speelwerk, maar uiteindelijk kom je er wel uit.

Commentaar

Ok bedankt! Ik zal binnekort wel eens gaan goochelen met die waarden.

Commentaar

Je hoeft niet perse een hoge F, want dan moet je je belichtingstijd ook relatief hoger houden dan met een lage F. Kortom, hou de F zo, maar probeer eens een 1/2 of een hele seconde te belichten.

Commentaar

wat Tim zei
                    maar de belichting mage zeker een stuk korter,1/2 seconde of minder
                    eventueel kan je twee belichtingstijden combineren
                    dit moet je bijvoorbeeld ook doen als je trapezium en de volledige nevel van m42 wil schieten

Commentaar

Als je de maan goed wilt zien:
                      F-waarde verhogen en/of kortere belichtingstijd.

Voordeel: maan niet 1 witte vlek, maar detail te zien zoals zeeen.
                      Nadeel: voorgrond valt weg door hoge F en/of korte belichtingstijd.

Dit kun je inderdaad opheffen door twee opnames te combineren
                      Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter
                        Als je de maan goed wilt zien:
                        F-waarde verhogen en/of kortere belichtingstijd.

Voordeel: maan niet 1 witte vlek, maar detail te zien zoals zeeen.
                        Nadeel: voorgrond valt weg door hoge F en/of korte belichtingstijd.

Dit kun je inderdaad opheffen door twee opnames te combineren
                        Dat bedoel ik dus, weet alleen niet hoe je twee opnamen kan gebruiken.
                        om eerlijk te zijn vond ik de voorgrond al weggevallen

Een ander voordeel van een hoger f-getal, oftewel een kleiner diafragma, is dat die moonglare ook verdwijnt. Als je alleen korter belicht is de kans groot dat je nog steeds glare effecten hebt.

Commentaar

beide foto's openen in photoshop
                          een van de foto's select all klikken dan de move tool
                          foto verslepen in naar andere foto
                          dan een beetje met de transparantie spelen naar smaak en flatten image
                          der zal waarschijnlijk een betere manier zijn maar dat laat ik aan de anderen

Commentaar

Je foto is duidelijk overbelicht, de belichtingstijd van 1.6 seconden is sowieso teveel. Je had hem op de automaat gezet zei je. Omdat de camera in zijn standaardinstellingen op verschillende punten in het beeld het licht meet, ziet de camera dat het veel te donker is. Daarom zet hij zijn lens lang open waardoor de maan overbelicht raakt.

Hoe groter/hoger het F-getal, hoe langer de lens (sluitertijd) open moet staan. gevolg -> beweegt sneller. Zoek een stabiele ondergrond.
                            Hoe kleiner/lager het F-getal, hoe korter de lens open moet staan. In deze situatie dan.

Een kleinere diafragma (een groter/hoger F-getal dus) zorgt ervoor dat de scherptediepte toeneemt. Probleem is dat de lichtsterkte hierdoor achteruit gaat. In dit geval geeft dat niet omdat je dat juist wil, je wil dat de maan minder belicht wordt.

Ik zou zeggen, het is toch digitaal dus schiet bij het leven! Zet hem op de handmatige stand en ga knutselen met de diaframa en sluitertijd. Welke camera heb je trouwens als ik vragen mag?

@ Skywatcher: Je kan foto's altijd achteraf photoshoppen waar ik totaal geen voorstander van ben. Hierdoor is de foto kunstmatig en niet reallife. In sommige gevallen moet je wel en of is het juist aan te bevelen.

Commentaar

Wat bij dergelijke situaties enorm kan helpen, is je camera op Spotmeting instellen. Dan meet je camera slechts over een heel klein oppervlak (meestal in het midden) het licht, met als gevolg dat in deze situatie de maan niet (ernstig) overbelicht zal zijn.
                              Zo heb ik ook prima opnames kunnen maken van de gedeeltelijke clips.
                              Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Werken...
                              X