Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

venus en de maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

venus en de maan

Goedeavond,
    hier in Twente was het bewolkt tijdens de bedekking.
    Het is toch weer erg jammer niet, alles klaar vanaf 13:00 .Kleine gaatjes om telescoop te richten op venus ( ruim een 1 uur) dan
    het scherp stellen, wat heet scherp stellen, de focus knop 10 sec in de hand gehad en nog niet scherp...weer wolken.
    Al met al 4 uur tijd en geen bedekking gezien.
    Naderhand werd het 10 minuten.

Toch nog een klein krediet van de weergoden, kon net een mooie samenstand vastleggen.(bij daglicht)

Opname met 8 cm Scopos en Canon 400D.

WOW!

Schijngestalte van de maan Ún Venus in beeld! Moooiiii!!

Commentaar

Wat Marijn zegt! Fantastisch!

Commentaar

Idd en de schijngestalte van Venus erop... Whoehoe nice! Wat lijkt Venus toch altijd zo 'groot' met het blote oog komt dit door de helderheid, zo op de foto is het toch echt klein..
        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Prachtige, stemmige foto. Mag zo aan de muur (woonkamerwaardig!)
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dank je wel allen voor jullie reactie.
            Ik heb die 8 cm special gekocht voor dit soort omstandigheden.
            Mooie samen standen, maanverduistering etc., voordeel van dit soort kijkers , je kunt mooie sfeer opnames maken.
            Zo vind ik maan of zon opkomst prachtig, vooral als je de horizon mee pakt met achtergrond bomen/bergen.
            Helaas gaat dat niet in centrum Enschede.
            Over 5 weken ga ik naar Frankrijk ,Lot , dat is net onder Dordogne.
            Kleine SVR Camping met 250 m2 staan plaats, daar kan mijn observatie tentje mooi naast de vouwwagen staan , hoop daar op een paar mooie sfeer opnames te maken van de maan of zon opkost.
            Groet Richard

Commentaar

Inderdaad schitterend plaatje. Toch verbaas ik mij er net zoals dh-breuer over dat Venus zo klein overkomt. Het is niet zomaar een visueel effect want ook op de foto's die ik gepost heb n.a.v. dit onderwerp, komt Venus verhoudingsgewijs veel groter over. (Foto's genomen met een Tamron SP AF 24-135mm objectief). Is er een plausibele verklaring voor deze illusie?
              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Origineel geplaatst door Big bang
                Inderdaad schitterend plaatje. Toch verbaas ik mij er net zoals dh-breuer over dat Venus zo klein overkomt. Het is niet zomaar een visueel effect want ook op de foto's die ik gepost heb n.a.v. dit onderwerp, komt Venus verhoudingsgewijs veel groter over. (Foto's genomen met een Tamron SP AF 24-135mm objectief). Is er een plausibele verklaring voor deze illusie?
                De verklaring is vrij simpel, even wat data : Maan van Noord naar Zuid (O naar W) 30 boogminuten(= 1800 boogseconde)
                Venus was op 18 juni rond de 27 boogseconde.
                Verschil 1800-27= 1773 boogseconden(dat is nog al wat)

Waarom lijkt venus dan groter?
                Venus overstraalt zich zelf, waardoor hij visueel groter lijkt.
                Waarom ook dan op sommige foto's?
                Op de foto die jij hebt gemaakt zijn Maan en Venus overbelicht.
                Waardoor hij groter lijkt. Zou je een normale belichting hanteren zou je zien dat venus niet zo groot is.

Groet Richard

Commentaar

Prachtige plaat Richard!
                  - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Duidelijk!
                    Bedankt.
                    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Werken...
                    X