Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zon door natuurlijk filter.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zon door natuurlijk filter.

Vanavond eem dunne laag bewolking in het westen die als een mooi filter dienst deed. Even snel wat foto's genomen (zit te wachten tot ik eens echt de deepsky ik kan duiken met mijn nieuwe canon) om ook een beetje met de camera te spelen.

Megrez 80, 350d, Powermate 2x 2"
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Sfeervol maar ook risicovol.
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

No pain, no game , Het viel mee hoor het was een erg stabiele laag en de zon stond ook al erg laag. Naarmate de tijd verstreek werd het licht alleen maar minder fel.

Commentaar

Erg verstandig is het niet nee. Let wel met je telescoop verzamel en concentreer je veel meer zonnestraling dan met het blote oog. Dus als het met het blote oog nog wel lijkt te gaan dan kan het met een telescoop ervoor toch al te veel zijn. Bovendien UV straling zie (en voel) je niet en die is ook schadelijk voor je oog.

Better save dan sorry zou ik zeggen.

BTW Er zitten wat stofjes op je sensor.

Commentaar

Ik wil er geen gewoonte van maken hoor,
          Wat betreft die stofjes, dat zijn zeker die ronde vlekjes op die ene foto? (die met barlow)

Groet

Commentaar

lol, de eerste foto geeft het idee dat het beeld bibberd. Kijk maar een naar het midden van de foto. Of is de hitte nu echt naar mijn hersens gestegen... :P
            Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
            Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Mooie foto's moet ik zeggen!

Binnenkort krijg ik een zonnefilter van glas voor mijn telescoop, rood van kleur.Dit zal wat meer ontspannend kijken naar de zon.. dan zonder filter (laagstaande zon dan)... Zelf heb ik ook van die eclipse brilletjes, gele en rode, ik moet zeggen dat ik met de gele m'n ogen meer zit te knijpen dan met de rode dus ben erg benieuwd wat het glasfilter gaat doen :P
              - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                Wat betreft die stofjes, dat zijn zeker die ronde vlekjes op die ene foto? (die met barlow)
                Inderdaad, je zou ze er eerst eens gewoon af kunnen proberen te blazen met een blazertje (niet met je mond want spuug kan je alleen professioneel later verwijderen). Als dat niet lukt ga dan niet zomaar op de sensor zitten poetsen, maar gebruik Sensor Swabs of laat het professioneel doen.

Origineel geplaatst door Ruben
                lol, de eerste foto geeft het idee dat het beeld bibberd. Kijk maar een naar het midden van de foto. Of is de hitte nu echt naar mijn hersens gestegen...
                Dat is turbulentie van de aardatmosfeer.

Origineel geplaatst door fixxxer
                Zelf heb ik ook van die eclipse brilletjes, gele en rode, ik moet zeggen dat ik met de gele m'n ogen meer zit te knijpen dan met de rode dus ben erg benieuwd wat het glasfilter gaat doen
                Ik weet niet wat voor brilletjes dat zijn die jij gebruikt, maar bij mijn weten zijn eclipsbrilletjes zilverkleurig of zwart .

Waarschijnlijk wist jij dit al, maar voor de gene die dit nog niet wistten; eclips-brilletjes kan je niet achter je oculair gebruiken, want daar zijn ze niet voor gemaakt. Een telescoop concentreert ook de warmte van de zon en daardoor smelt je zo een gaatje in zo'n brilletje en dan ben je goed de pisang.

Commentaar

Hebben jullie de zonnevleken trouwens gespot op de foto?

Commentaar

Jazeker! Op de eerste foto zitten ze in het kwadrant rechtsonder. Ik heb ze zelf ook nog even kunnen zien zondagmiddag, toen ik nog heel even heb kunnen waarnemen met de ED80.
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                    X