Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus, 04 juni

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus, 04 juni

Hoi allemaal,

Ik heb 4 juni vrij goede seeing gehad, waardoor ik weer een mooie opname kon maken. Ik heb een UV-violet image naast een kleurencombinatie gezet. Venus heeft nauwelijks kleur, maar de banden en strepen zouden als ze te zien zouden zijn een lichtgele kleur hebben. De kleurenopname is dus weliswaar overdreven, maar heeft wel reele kleuren.

Groeten,

hoi Arnaud,

Erg mooi hoor. Maar we zijn dan ook niet anders van je gewend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Desondanks, blijft het schitterend
      Groet, Jan

Commentaar

Soow, dat is de mooite Venus die ik tot nu heb gezien van een amateur!

Klasse Arnoud!
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

She's got it!
          16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Heel erg mooi Arnaud. Heb net ff je camera gegooled. Nog ff buiten mijn prijs range
            8" Skywatcher Newton (Imaging)
            4" Skywatcher Achro (Guiding)
            EQ6 Syntrek
            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
            Philips SPC900 (Guiding)
            DSLR Focus; DSLR Shutter
            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Bedankt allemaal!

Origineel geplaatst door Firefly
              Heel erg mooi Arnaud. Heb net ff je camera gegooled. Nog ff buiten mijn prijs range
              Het is een dure camera, maar je krijgt er heel wat voor terug. Het loont de moeite om ervoor te sparen.
              Maar ja, het bedrag is inderdaad niet zomaar opgehoest.

Commentaar

Ach het kost een paar centen maar daar betaal je dan ook voor, zeg ik altijd. Ik maak uit je foto's op dat je het detail in de wolken op Venus vooral uit de UV-opname haalt klopt dat ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Ach het kost een paar centen maar daar betaal je dan ook voor, zeg ik altijd. Ik maak uit je foto's op dat je het detail in de wolken op Venus vooral uit de UV-opname haalt klopt dat ?
                  In deze opname wel ja.

Detaillering in de de atmosfeer van Venus is zichtbaar in het violet en ultraviolet, maar ook in het diepere nabij infrarood (NIR). Alleen in het zichtbare licht zie je niets, ga je in het nabije infrarood imagen, dan zie je ook zwakke banden. In het UV zie je meestal meer duidelijke structuren.

Dit is een kleurencombinatie (een beetje false colour) waarbij de
                  nabij infrarode structuren ook zijn meegenomen.

Commentaar

Door zijn orintatie (rechtopstaand) vind ik deze nog mooier dan de vorige (die staan ook een beetje verdraaid tov de werkelijkheid toch ?)

Commentaar

De orientatie van Venus hangt volledig af op welk tijdstip je hem imaged en hoe de camera aan de telescoop hangt. De orientatie die Venus heeft op mijn eerste opname komt overeen met de orientatie tov de horizon als Venus net zou opkomen in het oosten. Niet reeel dus, maar ja in het heelal is er geen boven of onder?

Ik vind dat bij Venus of Saturnus de banden visueel wat beter uitkomen als de planeet diagonaal staat. Dat zal wel iets te maken hebben hoe de hersenen een beeld interpreteren. Daarom kantel ik hem vaak kunstmatig.

Ik heb ook een officiele opname (die gaat naar de ALPO en naar de ESA), waar men heeft afgesproken dat de zuidpool altijd boven moet staan. Dus daar hebben alle afbeeldingen dezelfde orientatie.

Gr,

Arnaud

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                        Ik heb ook een officiele opname (die gaat naar de ALPO en naar de ESA), waar men heeft afgesproken dat de zuidpool altijd boven moet staan.
                        Ik vraag me af waarom ze moeilijk gaan doen en gaan melden dat de zuidpool altijd bovenaan moet staan? Dan moeten ze alsnog denken van: "Onee, het figuurtje moet eigens andersom" Wrom niet gewoon noord boven?

Heeft dat te maken met de hellingshoek van Venus zelf, t.o.v. de hellingshoek van de aarde of is er sprake van een andere rede?
                        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Misschien heeft dit wel te maken met waar ze gehuisvest zijn?....ik bedoel voor iemand uit b.v. Nieuw Zeeland zal het zuiden voor hem visueel ook boven liggen...hij staat immers ten opzichte van ons ondersteboven...denk ik... :smartass

Of brabbel ik nu maar wat?..
                          M.v.gr. Frans

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
                            Ik vraag me af waarom ze moeilijk gaan doen en gaan melden dat de zuidpool altijd bovenaan moet staan? Dan moeten ze alsnog denken van: "Onee, het figuurtje moet eigens andersom" Wrom niet gewoon noord boven?
                            Dat is nog een traditie uit de goede oude tijd, toen men de planeten door een omkerende kijker tekende....

Tegenwoordig is het doodsimpel om de orientatie van een planeet in PS even te veranderend, dus vandaar dat men gewoon 1 leidraad aanhoudt.
                            Dan zijn de beelden makkelijker te vergelijken.

Commentaar

Weer schitterende opnamen Arnaud!

Commentaar

Werken...
                              X