Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 06-06-07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 06-06-07

AH Jupiter!!!
    wat een fascinerende planeet, enkel al die maanstanden zijn geweldig, tijdje geleden stonden ze allemaal op 1 lijn, ja allemaal, de 4 die ik kon zien natuurlijk.
    en er wordt mss wel gezegd dat het dit jaar niet zo gunstig is, maar zoals ie nu aan de hemel staat is ie perfect voor mij, komt hier mooi, maar vrij snel langs drijven En als het helder is, zoals vandaag, en toch nog koel heb ik geen last van atmomuk of turbulentie... hij ziet er echt goed uit, vele vele banden door 8"

vandaar ook men eerste foto van jupiter, jammer genoeg kan ik er geen zak van en krijg ik hem niet scherper dan mijn saturnus, kben er ook niet voor uitgerust... Is gewoon door EP klikken en blij zijn dat ie erop staat.
    terwijl hij in het oculair zo mooi scherp en duidelijk is.

Maar komt ie dus, met 2 megapixel digitale camera, en C8 door 17mm oculair. heb achtergrond iets opgetrokken, beetje overdreven. zodat er toch wat pixels opstaan waaronder maantjes :-)
    Jupiter zelf is onbewerkt
    Als je verder van het scherm gaat zie je wat bandachtigen.

wat is de goedkoopste manier om toch scherpe foto's te kunnen nemen??

Edit: om het gras te maaien : Leren scherpstellen..
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Het maantje dat het dichtstbij staat is Io, de ander Ganymedes.
    Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Bij die eerste foto, is het erg stoer dat je de achtergrond hebt opgetrokken. Je krijgt echt het gevoel dat Jupiter ergens in 'zweeft'. Erg mooie eerste foto.
      Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
      Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

De eerste foto is idd best goed gelukt, de maantjes zijn goed te zien..
        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Re: Jupiter 06-06-07

Origineel geplaatst door Batchainpuller
          wat is de goedkoopste manier om toch scherpe foto's te kunnen nemen??
          Een webcam ?

Mooie foto toch nog voor een single shot opname.

Commentaar

Bedankt allen,

Ja voor gewoon te klikken vind ik het ook een ok foto... maar ja ik kijk door het EP en zie echt wel een veel mooier beeld dan dat ik tot nog toe kan vastleggen.
            Dus het is altijd wel wat teleurstellend, maar tegelijkertijd toch blij dat er iets opstaat wat rond is en zelf een band vertoont.
            want de optische as van je camera met die van je scope gelijk te krijgen zonder klem is geen sinecure.

sja een webcam, maar dan moet er altijd een computer in de buurt zijn.

ah en staat er niet nog een derde maantje op?? stukje link naar boven van de planeet is er nog zo'n pixel die twee kleurpixels zijn zoals de maantjes maar veel minder sterk.
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

sja een webcam, maar dan moet er altijd een computer in de buurt zijn.
              Met een USB kabel van 5 meter kom je een heel eind, pc binnen telescoop op het terras of balkon en filmen maar.

Commentaar

MMM ja kheb er al aangedacht hoor sterrenkijker.
                Maar men pc staat minimum 20 m verwijderd van waar ik men telescoop opstel.

Sja kheb hier al een topic over analoge fotografie want analoge SLR's genoeg in mijn omgeving.. en dit ga ik zeker eens proberen.
                maar toch voor astro wil ik toch graag klikken en zien of het goed gelukt is. en meteen nog eens proberen dus digital, dat kost ook minder.

Kheb ook geen laptop.
                Kheb wel bij TS een leuk EP gezien met video out en usb out voor geen geld.
                dacht ik voor de gein wel te kopen, kan ik jupiter op TV in de woonkamer zien terwijl ik de scope laat tracken :-)
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

Kheb wel bij TS een leuk EP gezien met video out en usb out voor geen geld.
                  De kwaliteit van deze dingen is niet goed genoeg om er foto's mee te maken, wel grappig voor livebeeld van de maan op je pc of tv maar meer ook niet. (bovendien zit je dan weer aan de maximale snoerlengte vast van ca 5 m bij USB).

Commentaar

wel ja, dacht ik al, was dan ook niet bedoeld voor foto's.
                    de tv staat al wel een stuk dichter dan de PC :-)

en heeft toch ook video out, kan toch langer dan en kan je boosten.

Maar ja foto's. een kleine camera met klem?
                    Quelle horreur !
                    Requiem pour un twister.

Commentaar

Maar ja foto's. een kleine camera met klem?
                      Zou kunnen, met dergelijke cameraatjes kan je vaak ook filmpjes maken die je dan kan stacken in Registax tot een redelijke foto. Een enkele opname met zo'n camera levert meestal niet veel soeps op.

Commentaar

Ja daar hoor ik veel over, stacken met registax.
                        dat klinkt wel the thing to do voor het moment.

Maar zover het met de computer te doen is wil ik me enkel beperken tot Photoshop.
                        Computer is trouwens pre-millenium :-)
                        Dus kwil een foto kunnen maken, en die dan nog enigzins als nodig is bewerken.

Liefst ook met iets wat er uit ziet en werkt als een fototoestel.
                        en waar ik single shots mee kan maken die toch wat ok zijn en ook langere belichtingstijden natuurlijk.

Dan kom je wss op toch een iets betere of duurdere camera?
                        laat de goedkoopste manier maar vallen... :-D

Je hebt ook verschillende methodes?
                        Mij lijkt het leukste om door één van men oculairen te schieten.
                        hoe noemt dat dan is dat eyepiece projection??
                        Dan bepaalt men oculair de vergroting en dan moet ik zien dat ik ergens tegoei kan scherpstellen zodat je fotografeert wat je normaal zou zien?

Of is het niet zo simpel?
                        Quelle horreur !
                        Requiem pour un twister.

Commentaar

Ja daar hoor ik veel over, stacken met registax.
                          dat klinkt wel the thing to do voor het moment.
                          Voor planetaire fotografie heb je weinig keuze - anders kun je de seeing niet kloppen. Als je lange belichtingstijden zou gebruiken bij planeten zou je zelfs op de beste plaatsen ter aarde geen details kleiner dan een boogseconde kunnen onderscheiden - en als je weet dat planeten slechts tientallen boogseconden groot zijn,...
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

jammer.

Maar met een analoge camera, kan je met een c8 toch foto's van jupiter maken waar je een band of 6/7 wel goed kunt zien... wel niet met een extreem scherp afgeronde planeetomtrek.

En daar heb je toch niet veel keuze buiten, Asa, gebruikte film en sluiterstijd?
                            Met zo een resultaat zou ik al erg tevreden zijn..

Kwil een beetje het gevoel hebben dat ik nog effectief een foto neem.
                            En geen filmpjes draai die ik achteraf zit te renderen of stacken..

Dus wat is het equivalent voor digitaal... een Dslr? ja das weer prijzig..
                            Maar wss de beste manier om gewoon foto's te nemen?
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                            X