Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnevlek 960 (Steem?)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnevlek 960 (Steem?)

Had vandaag eindelijk de kans het glazen zonnefilter eens uit te proberen, wat een heerlijk filter zeg! Heb van de kans gelijk gebruik gemaakt om voor het eerst plaatjes van de zon te schieten met de 400D. Nu nog eens een snel trucje vinden voor scherp stellen (of moet dat maar gewoon op het blote oog?).
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

hij is erg mooi.
    bij mij wilde het vandaag nie lukke met fotograveren.

Commentaar

Heb je een compu/laptop steem? Ik focus altijd met de laptop! In Turkije focuste ik op een vlaggenmast (ie. een object dat ver weg staat). Dat werkte ook prima.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ziet er goed uit Steem!
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Zelfde lekkere kleurtje als Nop (die heeft zeker ook een glasfilter gebruikt ?).

Origineel geplaatst door Steem
          Nu nog eens een snel trucje vinden voor scherp stellen (of moet dat maar gewoon op het blote oog?).
          Je kan ook meerdere foto's maken met net iets gewijzigde focus met een beetje mazzel zit er dan wel een scherpe bij. De scherpte wordt denk ik ook bepaald door de seeing, je kan net een slecht stukje van de seeing getroffen hebben waardoor de foto wazig is geworden. Ook om die reden is het handig om meerdere foto's te maken (kan je ze misschien nog stacken ook). Ook zo kort mogelijke sluitertijden kunnen helpen, je bevriest dan als het ware de seeing.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            Heb je een compu/laptop steem? Ik focus altijd met de laptop! In Turkije focuste ik op een vlaggenmast (ie. een object dat ver weg staat). Dat werkte ook prima.
            Wel een compu, geen laptop. Zit er voorlopig ook niet aan te komen, dus ik zal het met je laatste tip moeten doen. Wel een goede trouwens. Dankje! Als het kan zo even testen.

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
            Je kan ook meerdere foto's maken met net iets gewijzigde focus met een beetje mazzel zit er dan wel een scherpe bij. De scherpte wordt denk ik ook bepaald door de seeing, je kan net een slecht stukje van de seeing getroffen hebben waardoor de foto wazig is geworden. Ook om die reden is het handig om meerdere foto's te maken (kan je ze misschien nog stacken ook). Ook zo kort mogelijke sluitertijden kunnen helpen, je bevriest dan als het ware de seeing.
            De truc om veel foto's te maken en wachtten tot er een scherpe bij zit kan wel werken, maar is natuurlijk verre van ideaal. Ik heb dat net ook geprobeerd, en dit is de scherpste die er bij zat. Denk toch dat het scherper moet kunnen. Stacken is natuurlijk wel een goed idee!

Qua sluitertijd zit je redelijk gebonden aan het object en de omstandigheden. Je opmerking over seeing is dan wel weer erg raak. Volgende keer maar meer foto's maken dus (en eerst focussen op een ver object).

Ik heb de kleur trouwens wel iets opgekrikt.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
            X