Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnevlek 960

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnevlek 960

De omstandigheden waren niet erg gunstig (sluierbewolking en wind), maar ik heb toch nog deze foto's van zonnevlek 960 kunnen maken.

Ze zijn misschien niet geweldig, maar ik ben nu wel de eerste die ze hier plaatst.

Ik ben nog bezig met het verwerken van een webcamfilmpje als dat wat wordt zal ik die ook nog plaatsen.

Mwah het valt me nog niks tegen gezien de omstandigheden. Gemaakt met de Skylux op de CG-5, 2 x barlow, 15 mm plossl en Canon Ixus 30. Het is een stack van een filmpje van 1 minuut ik heb met de hand gevolgd (nog steeds geen volgmotor ).

Commentaar

Mooi plaatje!

Ook leuk om te zien dat je dezelfde montering hebt als ik. Valt bij jouw het kapje onderaan de poolzoeker er ook om de haverklap af?
      Ik heb dezelfde montering wel gemotoriseerd (en computerbestuurd!): huwelijk van stappenmotoren uit fax en wormwielvertragingen van autoruitenwisser. Het vergde heel wat zaterdagen en avonduren aan tijd. Daarnaast is nodig een zekere beheersing van disciplines als electronica (controller en bekabeling) metaaldraaibanken (tbv verbindingsstukken tussen de verschillende assen) en lassen (om de constructies te maken waarop de motoren zitten die op de montering geschroeft kan worden.
      Ondanks het grote gewicht wat ik er op heb liggen (CR-150-HD + zware volgkijker + verbinding) blijft alles goed gaan. Ik heb pas het wormwiel van de montering bekeken na 3 jaar gebruik, maar het ziet er nog als nieuw uit. Als je overweegt jouw montering zelf te motoriseren, kan ik wel wat foto's nemen van de losse onderdelen.

Ik ben benieuwd wat de Zon nog meer voor ons in petto heeft!

Vriendelijke groeten,

Marc
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Sinds wanneer heb jij een 10cm Maksutov Sterrenkijker? Mooie foto's trouwens!
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

@ Mark: Ik vrees dat ik niet zo handig met elektronica ben zoals jij, dus zal ik nog wat moeten doorsparen voor deze volgmotoren en controller. Maar misschien begin ik wel met deze.

En ja dat kapje van de poolzoeker miettert er ook te pas en te onpas af, maar vastplakken is ook geen optie

@ AtodaZ: Die MTO staat al een tijdje gewoon in de optieklijst hoor. Het is wel een lens met gebruiksaanwijzing vind ik, scherpstellen is echt een crime.

Commentaar

Valt bij jouw het kapje onderaan de poolzoeker er ook om de haverklap af?
            Ik heb deze montering ook en ja dat kapje blijft er maar afvallen.
            305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Ik heb de binnenkant van het kapje voorzien van een stukje isolatietape en nu klemt het en stuk beter op de montering.

Commentaar

Werken...
              X