Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"Schillenpanorama" van de Maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Schillenpanorama" van de Maan

Ik vond het wel aardig om de terminator-mozaieken die ik tot dusver van de maan heb gemaakt samen te voegen tot een "schillenkaart".
    Het is nog niet compleet (vooral in het 1e kwartier mogen er nog wel een paar foto's bij), maar het geeft een aardige indruk van hoe het moet gaan worden.
    Hieronder het (voorlopige) resultaat, full size en in svga.
    Elke "schil" bestaat uit 6 a 8 foto's.

Gemaakt met de 90mm Vixen en met de WO ZS80-II,
    ToUCam-Pro
    IR/UV blocker
    Contrast booster
    Op de ZS80-II ook nog de Celestron 2x Barlow
    RefraktŰh luv‚h

...

Mooie montage alleen de rechter maan vind ik minder kontrast hebben dan als je het verglijkt met de linker maan.
    clear skies !!!!

Commentaar

Inderdaad, ik zal eens kijken of ik er nog wat aan kan shoppen...

Clear skies
      RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Laat ik vooropstellen dat ik het in ieder geval creatief en kunstzinnig vindt! Aan de andere kant, echt duidelijk is het niet, als foto van de maan op zich zijnde. Wat is het hogere doel van de foto? Begrijp me goed, ik vindt het dus wel mooi!
        SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
        Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Bij de terminator zie je het meeste detail in de kraters. Een voorbeeld: hoeveel kraters kun jij goed zien tijdens de volle maan? Niet veel.

Daarom heeft Harold deze foto gemaakt. Zo kun je bijna alle kraters die tijdens de verschillende fases van de Maan te zien zijn met detail zien.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

@Atodaz: Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden...
            @Lieuwe: En natuurlijk is enige "artistieke vrijheid" mij niet vreemd, vandaar de gekozen geometrie van het geheel.

Tnx, clear skies
            Harold.
            RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Zou je ze ook niet gewoon over elkaar kunnen leggen zodat je wel een bol overhoudt maar met veel meer contrast en detail ? T'is maar een idee hoor misschien werkt het wel niet.

Commentaar

@Sterrenkijker: Heb ik wel aan gedacht, maar omdat de maan "wiebelt" zie je nooit hetzelfde deel van het maanoppervlak. Matchen van de randen wordt zo een behoorlijke uitdaging, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
                FYG: zie de twee meest linkse "schillen", die zijn dus gewoon niet passend te krijgen.
                Jammer maar helaas, en dus besloot ik om uit te wijken naar een andere presentatie.
                RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Re: ...

Origineel geplaatst door astro
                  Mooie montage alleen de rechter maan vind ik minder kontrast hebben dan als je het verglijkt met de linker maan.
                  Hieronder een nieuwe bewerking.
                  RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Origineel geplaatst door HaroldP
                    @Sterrenkijker: Heb ik wel aan gedacht, maar omdat de maan "wiebelt" zie je nooit hetzelfde deel van het maanoppervlak. Matchen van de randen wordt zo een behoorlijke uitdaging, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
                    Daar was ik al bang voor ja, misschien kan je er nog een leuke animated gif van maken, daar heb ik al leuke voorbeeldenvan gezien waarop je de wobbel van de maan ook goed ziet.

Commentaar

Werken...
                    X