Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vier dagen Venus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vier dagen Venus

Hoi Allemaal, Ik heb hier een compilatie gemaakt van 4 dagen Venus.
    De seeing was niet altijd erg goed, maar in totaal is er toch heel wat detail te zien op de planeet. Hopelijk draait de wind binnenkort naar west-zuidwest en verbeter de seeing misschien iets. Die oostenwind ben ik een beetje beu....

De opnames zijn gemaakt met de C9.25 op f/35. Ik gebruik een combinatie van 4 filters die het violette-ultraviolette licht doorlaten (380-400 nm). De camera is een SKYnyx 2-0.

Enjoy!

Mooie venusshots Arnoud.

Door de wolken lijkt het af en toe of de planeet niet helemaal rond is. Grappig fenomeen.

Kom je vrijdag nog naar mijn trouw(en)(feest)?

Groeten Patrick
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Dat ziet er mooi uit!
      Ik heb Venus wel een paar keer bekeken (niet alleen met het blote oog) en ook gefilmd, maar zonder filters. Ik hield dan ook geen enkele detaillering over. Ik moet nu toch ook maar eens wat uitgeven aan filters.

Ook interessant om te zien dat de atmosfeer zo dynamisch is, ondanks de lage omwentelingsnelheid van de planeet.
      Goed dat wij niet zo'n atmosfeer hebben, hadden we geen enkele transparantie, en de seeing..

Groeten, Marc
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Mooie collage! Hij wordt nu steeds helderder (toch? ) dan kun je je compilatie nog uitbreiden.
        Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Hoi,

Bedankt! Venus wordt niet zo gek veel helderder meer, maar het schijfje gaat nu snel groeien. Over een maand is hij al bijna 1.5x zo groot.

Om details te zien op Venus heb je inderdaad filters nodig. De details van Venus zijn goed zichtbaar in het diepe blauw-violet-ultraviolet.

In principe kun je ze dus met een diepblauwfilter als het Wratten 47 filter imagen. Ik heb daar ook vaak mee gewerkt. Maar je moet dan wel wat doen aan het rode licht dat ook door dit filter wordt doorgelaten. Het Schuler filter werkt ook goed. Deze opnamen zijn gemaakt met een experimentele filterset.
          Als je tips wilt hebben help ik je graag verder!

@ Patrick: Ik was zeker wel van plan om op de receptie langs te komen en jullie mijn gelukwensen te geven!

Commentaar

Prachtig opnames Arnaud!

Zo ga ik het ooit ook zelf doen...

Commentaar

Origineel geplaatst door dennisput
              Prachtig opnames Arnaud!

Zo ga ik het ooit ook zelf doen...
              Je ben anders al aardig op weg als ik je foto's zo zie! Dat W47 filter dat Rob voor 13 euro verkoopt is een goede hoor. Ik heb hem inmiddels ook en heb het filter gescand. Het is zelfs nog beter als degene die ik hiervoor gebruikte.

Alleen dat NIR-UV blocker is met 65 euro best duur.

Gr,

Arnaud

Commentaar

wauw heel mooi!
                I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Thanks

Voor zo'n spotprijs ga ik Rob binnenkort maar eens mailen.

Commentaar

Zeer mooie reeks dat je dat zo goed is gelukt 4 dagen op een rij.

Nou was ik 3 mei geloof ik verbaasd over wat ik zag met mijn konuscope 8" , blijf me echt verbasen over dat ding.
                    Ik zag venus dus idd half maar ik zag zelfs wat structuur visueel.

En dan te bedenken dat het de spiegel-laag zeer vies etc is geworden.

Commentaar

Van dit aanbod maak ik graag gebruik, ik heb venus nu al vaak genoeg zonder structuur vast gelegd en wil nu wel eens een keer wat zien.
                      Ik had al even met Rob gemailed en hij raade mij dus ook het w-47 filter aan en noemde daarbij ook jouw naam en dat je hem had doorgemeten.
                      Nu vraag ik me af wat ik kan verwachten van dit filter, want andere filters die ook veel voor opnames van venus worden gebruikt kosten een veelvoud van dit filter of laten deze een nog gedetaileerder beeld zien of een beter contrast?
                      "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

dus eigenlijk zag je de koekresten van de koekjes die je net op had?

Commentaar

Origineel geplaatst door 130 mm andre newton
                          Van dit aanbod maak ik graag gebruik, ik heb venus nu al vaak genoeg zonder structuur vast gelegd en wil nu wel eens een keer wat zien.
                          Ik had al even met Rob gemailed en hij raade mij dus ook het w-47 filter aan en noemde daarbij ook jouw naam en dat je hem had doorgemeten.
                          Nu vraag ik me af wat ik kan verwachten van dit filter, want andere filters die ook veel voor opnames van venus worden gebruikt kosten een veelvoud van dit filter of laten deze een nog gedetaileerder beeld zien of een beter contrast?
                          Hoi Andre

Het is een kwestie van contrast. Ik geef aanstaande zaterdag op de Sterrenwacht van Heesh een voordracht voor de maan en planeten dag.

Ben jij toevallig lid? Dan kan ik het allemaal wat duidelijk uitleggen.

Het W47 is een filter dat UV en violet-blauw licht doorlaat, maar ook rood licht. Dat wordt nog wel eens vergeten. Dat rode licht moet wel afgeschermd worden en dit gaat met name erg goed met een Astronomik blauw of IR-UV blocker.

Kort gezegd laat het W47 filter dezelfde details zien als het bijvoorbeeld het Schuler en Baader filter. Alleen is het contrast wat minder. Maar het W47 filter laat veel meer licht door en is daardoor een stuk gemakkelijker om mee te imagen. Ik stuur vanavond wel een aantal vergelijkende beelde door.

Misschien is het handig om een topic in de assecoires categorie te starten?

Gr,

Commentaar

Ik was heel graag aanwezig geweest maar ben dit weekend jammer genoeg verhinderd, ook Richard Bosman had me al eens uitgenodigd.

Het filter ga ik dus wel aanschaffen en ga deze dan gebruiken icm m'n ir/uv filter van baader.

Ben erg benieuwd naar de resultaten, we zullen zien.

Dat van dat topic vind ik een goed idee, een hoekje waar je je vragen mbt filters ed kwijt kunt.
                            "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Origineel geplaatst door 130 mm andre newton
                              Ik was heel graag aanwezig geweest maar ben dit weekend jammer genoeg verhinderd, ook Richard Bosman had me al eens uitgenodigd.

Het filter ga ik dus wel aanschaffen en ga deze dan gebruiken icm m'n ir/uv filter van baader.

Ben erg benieuwd naar de resultaten, we zullen zien.

Dat van dat topic vind ik een goed idee, een hoekje waar je je vragen mbt filters ed kwijt kunt.
                              Hoi Andre,

Ik ga vanavond een topic starten. Pas op met het Baader NIR-UV blocker. Met het filter van Rob werkt dit wel, maar het contrast is minder. Met andere W47 filters kun je het baader filter niet gebruiken!

ik leg dat in het nieuwe topic wel even uit.

Commentaar

Werken...
                              X