Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto Komeet Lovejoy

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto Komeet Lovejoy

Ik had 'm eergisteren al eens goed visueel waargenomen, en met het Schwassman-Wachmann 73P feestje van een jaar geleden nog in m'n geheugen moest hier natuurlijk ook een foto van komen.

Afgelopen nacht (2007-05-06, ca 1:38 UTC) hebben Erwin en ik dit plaatje vastgelegd. Het bestaat uit een stack van 4 foto's, elk 60 seconden belicht. De foto is gemaakt met een Canon eos 20D, iso800, op Erwins Newton, f=1300 mm, f/5,1.

Visueel doet de structuur van deze komeet me erg denken aan Macholz van een paar jaar terug (januari 2004?). Een structuurloze veeg zonder kern en zonder duidelijke staart. Jammer genoeg heb ik van Macholz geen goede foto's, guiding was toen nog een probleem.

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Cool hoor!! Zoveel komeet foto's zie ik niet hier dus dit vind ik zeker wel bijzonder!

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

Mooie foto!

Ik neem aan dat de sterresporen zijn ontstaan door het stacken (zodat de komeetkern scherp blijft)?
      8" Skywatcher Newton (Imaging)
      4" Skywatcher Achro (Guiding)
      EQ6 Syntrek
      Canon 350D / 400D (Baader mod.)
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter
      PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Je kan inderdaad zien dat de foto uit vier gestackte foto's bestaat als je goed kijkt zie je dat elk ster-streepje uit 4 puntjes bestaat. Maar daar gaat het natuurlijk niet om, de komeet staat er mooi op zo. Kan je ons verraden hoe je de komeet gevolgd hebt met je montering ?

Commentaar

Toch gelukt! Proficiat!

Commentaar

Mooi gedaan! Ik ben ook wel benieuwd hoe je gevolgd hebt.

Commentaar

Over het volgen? Simpel! In de eerste plaats hebben we niet op de komeet gevolgd, maar in werkelijkheid op de sterren.

OK, de precieze uitleg over hoe hier volgden: Een extra guidingscope hadden we gericht op iota Herculis, de komeet stond hier vlak bij. Iota Herculis is helder genoeg om met een klein telescoopje + barlow via een webcam op een laptopje afgebeeld te worden, en dit laptopje bevat het autoguiding programma StarTrek. De laptop stuurt via de seriele poort correcties naar de PC waarop Scope draait. Scope is het programma dat de grove aandrijving doet van onze telescopen.

Dan de keuze van een geschikte ISO waarde: Voor ons is dat eigenlijk nog een beetje natte vinger werk. ISO800 is wel in het algemeen een prettige waarde om foto's mee te maken, het dynamisch gedrag is goed, en de ruis blijft op een acceptabel niveau. Achteraf hadden we hier misschien best wel ISO1600 kunnen kiezen. Het risico van verzadiging was niet aanwezig, voor zo'n zwak object had de gevoeligheid wel opgeschroefd kunnen worden.

De sluitertijd is vooral een keuze in relatie tot de hoeksnelheid die het object beweegt ten opzichte van de sterren. Een snel object fotograferen met lange sluitertijden kan geen 'scherpe' kern opleveren, en zal er als streepje op komen te staan. Vandaar dat ik hier koos voor sluitertijden van een minuut.

Tja, en dan waarom dan toch een heldere komeet-kern, en streepjes in plaats sterren? Stacken met Iris: http://www.astrosurf.com/buil/us/iris/iris.htm. Eerst de plaatjes 'alignen' (stellar registration, onder 'processing'), vervolgens bepalen en omrekenen hoeveel 'pixels per uur' de komeet ten opzichte van de sterren beweegt.
              Met deze waarde voer je dan tenslotte een commando op comand-line uit:
              >trans2 [input] [output] [dx (pix./hour)] [dy (pix/hour)] [number]
              Schrikken he? Echt niet! 'Input' is het gemeenschappelijke deel van de bestandsnaam van je te stacken opnamen. 'Output' is dan natuurlijk het gemeenschappelijke deel van de bestandsnaam die als resultaten verkregen worden. 'dx' is de is de verplaatsing in pixels per uur in - jawel - de X-as, 'dy' dat weet je dan wel. 'Number' is het aantal te bewerken opnamen. Dan stack je de 'output' bestanden. Dat doe je onder 'processing' met 'add a sequence'. Sla het resultaat op, of bewerk lekker verder. Klaar!

Groeten, Marc en Erwin
              Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Ik zou vragen waaro mdan niet met registack centeren op de komeet en dan ... de rest.
                Maar registax kan niet veel met monotome kleur en veranderende licht-structuur van een komeet.

Al met al een degelijk stukje puzzelwerk.
                Heel bedankt voor de uitleg, die geeft een bijzonder inzicht.

Commentaar

Werken...
                X