Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1e Jupiter 5-5-07 door seringenstruik..

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

1e Jupiter 5-5-07 door seringenstruik..

Afgelopen nacht nog even waargenomen en nog wat DSO'tjes proberen vast te leggen...
    Het schijnt de kant van de grijze nachten op te gaan, dus pakken wat je pakken kunt!

Net toen ik de boel om 3 uur afgelopen nacht aan het opruimen was, zag ik daarboven de huizen aan de overkant, zowaar Jupiter opdoemen!

Die had ik nog nooit bekeken door mijn C8 en deze planeet en vooral de Grote Rode Vlek, hebben altijd een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij gehad.

Dat zag er niet verkeerd uit, ondanks de slechte seeing en ondanks dat hij erg laag boven de horizon stond... toch even proberen vast te leggen?

Na even achter mijn oor te hebben staan krabben, toch de laptop maar weer naar buiten en de (originele) ToUcam eraan..

De laatste keer (vorig jaar) dat ik overigens Jupiter heb proberen vast te leggen liep iets minder vrolijk af, toen liep de "versnellingsbak" van mijn ETX90 in de soep..
    (gisteren deed ik het nog, maar vandaag weet ik beter... )

Okee, genoeg gezemeld..
    Zie hier het resultaat van (te?) snel scherpstellen, slechte seeing, de maan die er bijna aan zat te komen en de seringenstruik die in de weg stond. (dat viel alleen bij in of uit focus beeld enigszins op..)
    Toch ben ik blij met mijn Grote Rode Vlek...

Mocht de afbeelding te donker zijn, dan doe ik hem morgen wel even overnieuw, ik zit nu met een laptop, dus geen CRT-monitor.
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Mooi groot! 8) 8) Vlek is goed zichtbaar, mooie plaat!
    Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Nog best goed gelukt toch ? Je ziet niets van die seringenstruik op de foto hoor. Ik meen ook nog een nieuwe strom op Jupiter te zien ( grijs vlekje net rechts boven het midden) of is dit een stofje op je sensor ?

Commentaar

Heb dat vlekje vannacht ook gezien, even voor drie uur. Dacht dat het de schaduw van een maantje was, maar die waren op dat moment niet zichtbaar...

Hmmmmm.....
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik heb het even uitgezocht, maar het zou inderdaad ook heel goed de schaduw van Io kunnen zijn die stond volgens Starry Night om 3:15 in de buurt van de grijze vlek op de opname van Wolkewietje (zie screendumpje).

In dat geval gefeliciteerd Wolkewietje je hebt ook nog even de schaduw van Io op je opname gevangen.

Commentaar

Mooie foto!

Ik denk niet dat het io is hoor. Op het plaatje van sterrenkijker is de GRS ook niet te zien, dus daar klopt sowieso iets niet.
            Heb je de foto afgelopen nacht gemaakt als in 6 mei 2007 om 3uur15 of toch 5 mei zoals je aangeeft bij de foto? Als het dat laatste is, dan stond Io inderdaad ervoor, maar die maakt volgens mij lang niet zo'n grote schaduw (en ook niet te zien als de foto niet perfect scherp is denk ik)
            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Dat blauw ding in de equatoriale streek is een van de gewoonlijke kolossale "blue festoons" (die op die Starry Night-simulatie ook te zien zijn, alleen zie je daar niet dat ze blauw zijn).

Toch puik voor een Jupiter die dit jaar in de soep blijft door de lage stand...
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dank voor alle reacties!

Ik heb de foto op de nacht van Zaterdag op Zondag genomen..
                Volgens de avi was dat om 3:05 uur.
                (beetje onduidelijk bij de foto gezet)

Ik dacht dat het vlekje ook eerst een stofje was, het zit op al mijn 7 opnames.
                Het danste mee met de seeing en ook op afbeeldingen (niet helemaal in het midden van het beeld) zit dat vlekje erin.
                Pas geleden heb ik mijn ccd en barlow nog stofvrij gemaakt.

De opname heb ik nog gespiegelt, zodat je Jupiter niet op de kop ziet.
                (speciaal voor Sixela, die mij daar ooit eens op wees )

Meer kan ik er ook niet van vertellen..

Update:
                Hieronder nog een onbewerkte opname
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Ik heb net pas mijn observaties van zondagochtend 6 mei uitgewerkt:
                  Dat grijze vlekje heb ik ook gezien, maar volgens dit programma is het geen maantje geweest..! Het was duidelijk een grijze, uitgerekte vlek, half zo groot als de GRS, ten noorden van Jupiter's evenaar, iets dichter bij de rand dan op Wolkewietje's foto.
                  Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien, zelfs niet een paar jaar terug in het buitenland toen Jupiter stukken hoger stond bij perfecte seeing.
                  Heeft iemand er meer info over?

Bedankt,

Victor

Commentaar

Volgens starry night pro is het IO en zijn schaduw. Meridian geeft hetzelfde. De positie van de GRS verandert altijd dus als het programma zich niet update zie je na een tijdje verschil. Op de maantjes zit er geen afwijking. Ga er dus maar vanuit dat het wel degelijk het maantje is en zijn schaduw. . Ene, het zuiden mag gerust bovenaan blijven bij Jupiter, hoef je niet te veranderen.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                      Ene, het zuiden mag gerust bovenaan blijven bij Jupiter, hoef je niet te veranderen.
                      Wat ik zag (en Wolkewietje fotografeerde) was op Jupiter's noordelijk halfrond.
                      Maareh, klopt de data op de site van S&T waar ik naar linkte dan niet?

Update: Waar ik online ook zoek, ik kom steeds dezelfde data tegen, en dat is dat er geen maanschaduwen of transits te zien waren op dat momen (6 mei 2007, 03:00L = 01:00Z).

Commentaar

Jawel, maar de tijden zijn vermeld in UT niet in de lokale tijd.
                        Ik bedoelde dat je je foto niet hoeft te spiegelen, het zuiden mag je gerust (liever) bovenaan laten staat en het noorden onderaan.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Waar je ook kijkt online zie je geen jovian events om 01:00Z...

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                            00:30 UT, Io begins transit of Jupiter.
                            01:58 UT, Io's shadow leaves Jupiter's disk.
                            02:42 UT, Io ends transit of Jupiter.
                            20:58 UT, Io enters eclipse by Jupiter's shadow.
                            23:50 UT, Io exits occultation behind Jupiter.

Overal 2 uur bijtellen.
                            Ik krijg voor 06 mei 2007, 01:00Z, met twee uur verschil naar onze tijdszone:

Sunday, May 6, 2007

00:14 UT, Europa enters eclipse by Jupiter's shadow.
                            04:12 UT, Europa exits occultation behind Jupiter.
                            18:14 UT, Io's shadow begins to cross Jupiter.
                            18:58 UT, Io begins transit of Jupiter.
                            20:26 UT, Io's shadow leaves Jupiter's disk.
                            21:08 UT, Io ends transit of Jupiter.

Commentaar

Leuk waarneemverslag Wolkewietje..

Ik heb Jupiter ook bekeken een paar dagen terug, maar ik wacht liever nog een jaar of 2 totdat hij echt lekker boven de horizon staat ..

Gr.
                              "Messier Vrienden Club Berlicum"
                              **Bresser Skylux 70/700**
                              **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Werken...
                              X