Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 4 mei

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 4 mei

Aan het begin van de nacht was er nog redelijk veel sluierbewolking rond het gebied waar Jupiter zich bevondt. Dit was ongeveer rond 2:20.
    Afentoe kwam Jupiter door de sluierbewolking door en kon ik even ernaar kijken. 4 Maantjes telde ik, en wolkenbanden waren zichtbaar! ,
    Die ik voor het eerst gezien had. Tussen 3 en 5 klaarde het op en kon ik vlekkeloos naar Jupiter kijken. Hierbij het resultaat.

Telescoop: Newton 200/1000mm Skywatcher
    Oculair: 10mm
    Camera: Canon powershot a75
    Sluitertijd: var 2''-1/30
    Tijd: 4:46

Bewerken mag.

Groetjes,

Dennis

Gaaf zeg!!

Binnen kort maar eens kijken of ik hem ook kan vinden.
    Enig idee of ik hem kan zien met scoop tot 60x vergroten?
    Saturnus zie ik er ook goed mee.

Groetjes,
    Marion.
    Mijn zoon wil een telescoop..

Commentaar

Wil Jupiter ook nog graag een keer zien maar dan zal ik ws naar de andere kant van mijn flat op de hoogste verdiepeing moeten verplaatsen.

Als het goed is de omtrek ongeveer hetzelfde als Saturnus met de ringen meegerekend dus dan moet je hem zeker kunnen zien.
      Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Door het 25mm oculair was al een klein bolletje zichtbaar met 4 maantjes erbij! Toen door het 10mm oculair, wolkenbanden waren licht zichtbaar.

Veel succes!

Groetjes,

Dennis

Commentaar

Ook handig als je de vergroting er dan even bij noemt Dennis. 40x voor de 25mm en 100x voor de 10mm.

@ kokopelli
          Sowiso moet je je bedenken dat Jupiter groter is en dichterbij staat dan Saturnus. Dus als Saturnus je lukt, is Jupiter een eitje! Het nadeel van Jupiter is echter wel dat deze pas laat en dus laag aan de horizon staat.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

mooie foto's, lijken wel op die van mij

Jupiter komt dit jaar helemaal niet hoog volgens mij maximaal zo'n 14-15 graden boven de horizon. Nu is rond 4 uur 'snachts zijn hoogste punt, over een maandje rond 2 uur, en half juli rond 23uur. Hij komt dus eerder op, maar komt zeker niet hoger.

edit: niet 20 graden maar slechts 15 graden hoog. had stellarium nog op parijs ingesteld
            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

In mijn sterrengids 2007 stond geloof ik dat ie tot ongeveer 17 graden stijgt. :smartass

Helaas was dit in Januari dit jaar.
              Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Jupiter is in de telescoop ongeveer even groot als de buitenkant van de ringen van Saturnus, maximaal zo'n 40 boogseconden.
                Bij 60x vergroting zul je niet veel meer zien dan twee duidelijke wolkenbanden.
                Leuk om op te letten is de afplatting van het bolletje. Jupiter is verre van rond door haar snelle aswenteling.

Voor de rest in Jupiter maar lastig in detail waar te nemen door de lage stand boven de horizon. We zullen dus een paar jaar moeten wachten. Het zelfde lot wacht ook voor Saturnus, die zakt ook steeds verder weg. en de ring is in 2009 even helemaal weg.
                Jammer. Gelukkig wordt de zon weer actiever.

Bert
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
                  Leuk om op te letten is de afplatting van het bolletje. Jupiter is verre van rond door haar snelle aswenteling.
                  Dat geldt ook voor Saturnus!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Leuk al die snelle reacties, ik ga zeker één dezer dagen eens kijken!!
                    Bedankt voor alle info!!

Gr. Marion.
                    Mijn zoon wil een telescoop..

Commentaar

Allemaal bedankt voor de reacties!
                      Het is zeker de moeite waard een keer te gaan kijken

Commentaar

Mooie foto Dennis!!!!!!

Helaas slecht zicht op het zuiden. Moet maar eens met de telescoop op pad
                        8" Skywatcher Newton (Imaging)
                        4" Skywatcher Achro (Guiding)
                        EQ6 Syntrek
                        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                        Philips SPC900 (Guiding)
                        DSLR Focus; DSLR Shutter
                        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Ahh daar is hij weer Het eerste wat ik ooit door mijn telescoop heb bekeken. Leuke foto's!!
                          I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Werken...
                          X