Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

venus 2007/4/29

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

venus 2007/4/29

Goede oranje middag allen,

niet aan de oranjebitter maar een opname bewerkt van Venus gisteren.
    De oostenwind blijft het lastig om te webcamen, seeing is meestal zeer matig.
    Toch een opname kunnen maken van venus in het UV, gebruik van schuler uv filter en de C11 en de ATK-2HS

Groet Richard

Re: venus 2007/4/29

Origineel geplaatst door Richard Bosman
    Goede oranje middag allen,

niet aan de oranjebitter maar een opname bewerkt van Venus gisteren.
    De oostenwind blijft het lastig om te webcamen, seeing is meestal zeer matig.
    Toch een opname kunnen maken van venus in het UV, gebruik van schuler uv filter en de C11 en de ATK-2HS

Groet Richard
    WAUW! Dat is toch absoluut wel de mooiste opname van venus die ik hier heb langs zien komen! wat een detail op de bol zeg!

heel mooi!
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Hey Richard,

Heb je nu dat filter gebruikt wat je in Utrecht voor weinig hebt gekocht?

Nice picture,

Bert
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Re: venus 2007/4/29

WAUW! Dat is toch absoluut wel de mooiste opname van venus die ik hier heb langs zien komen! wat een detail op de bol zeg!

heel mooi!
        Dank je wel, en het kan nog beter.
        Wie had dat verwacht 3 jaar geleden dat we op venus wolken kunnen vast leggen.
        Groet Richard

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
          Hey Richard,

Heb je nu dat filter gebruikt wat je in Utrecht voor weinig hebt gekocht?

Nice picture,

Bert
          Hoi Bert, nee.
          Ik gebruik nog steed het Schuler uv en dat bevalt me beter dan W47 met ir block.
          Met het Schuler uv krijg je meer detail en je hoeft niet zo hard te bewerken.
          Venus in UV is heel anders bewerken dan de ,, normale ,, planeten,
          veel wavelet en contast versterken.

Groet Richard

Commentaar

Zo da's een erg fraaie Venus Richard.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
              Zo da's een erg fraaie Venus Richard.
              Nou, zeg dat wel!
              Geweldig zeg!

Gr. Marion.
              Mijn zoon wil een telescoop..

Commentaar

Dank je wel voor jullie compliment.

Mochten nog amateurs aankomende zaterdag naar ATT in Essen gaan en je wilt met venus in UV wat gaan doen,
                dan kan ik de Schuler erg aan bevelen.
                Groet Richard

Commentaar

Ik vind de rand wel wat wazig, komt dat door de seeing?
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dichotomie

Heel fraai en gedetailleerd. Inderdaad ongeloofelijk hoeveel er tegenwoordig mogelijk is met de digitale fotografie.

Richard ik zit met een vraag: Venus nadert de 50% verlichtingsfase. In dit stadium treedt dan altijd een afwijking op tussen de voorspelde 50% en de daadwerkelijke visueel waargenomen 50%: dit verschil kan wel oplopen tot 10 dagen.
                    Als ik het goed heb noemt men dat verschijnsel dichotomie. Weet jij of er een verschil is tussen dichtomie bij visueel en UV-licht?

Lijkt me een mooie waarneemuitdaging voor de komende weken.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                      Ik vind de rand wel wat wazig, komt dat door de seeing?
                      Dat kan verschillende oorzaken hebben onder andere seeing.
                      Ook is het beeld wat je opneemt erg zwak, door dat je zeer weinig licht overhoud.Waardoor de verlicht zijde wat betere omlijning heeft dan de terminator van venus, daar is het erg diffuse en haar scherpe afscheiding heb je niet.De helderheid aan de terminator is dan ook zwak, en omdat de helderheid aan de verlichte rand vele malen groter is , krijg je een verschil in scherpte.
                      Daar komt nog bij dat je opnames moet verscherpen, waardoor het effect nog groter word.

Groet Richard

Commentaar

Re: Dichotomie

Origineel geplaatst door Harro
                        Heel fraai en gedetailleerd. Inderdaad ongeloofelijk hoeveel er tegenwoordig mogelijk is met de digitale fotografie.

Richard ik zit met een vraag: Venus nadert de 50% verlichtingsfase. In dit stadium treedt dan altijd een afwijking op tussen de voorspelde 50% en de daadwerkelijke visueel waargenomen 50%: dit verschil kan wel oplopen tot 10 dagen.
                        Als ik het goed heb noemt men dat verschijnsel dichotomie. Weet jij of er een verschil is tussen dichtomie bij visueel en UV-licht?

Lijkt me een mooie waarneemuitdaging voor de komende weken.
                        Dank je wel Haro, dichotomie zou je theoretisch in uv en visueel het zelfde moeten zijn, maar ben bang dat niet gaat lukken.
                        Heeft te maken met beperkingen met het opnemen.Omdat je met filter(uv) werk die veel licht weg neemt , heb veel licht verlies.
                        Door de gain veel hoger te zetten heb je meer licht maar lang niet voldoende als visueel of in RGB.Vandaar dat in RGB of luminance venus vaak gestoken scherp is omdat je veel licht overhoud om andere setting te gebruiken, denk maar aan frame rate 30fr ps of sluitertijd van 1/500 sec.Bij deze setting heb je uiteraard het voordeel dat je de seeing een beetje de baas kan zijn.
                        Dus vandaar dat in uv het beeldje vaak iets anders is dan in RGB.
                        Als we een paar weken verder zijn krijg je die mooie kleine hoorntjes aan de uiteinde van venus, soms lijkt het wel dat de uiteinde iets recht lopen.
                        Deze verschijning zie je denk ik nooit in uv.

Tja ..praktische beperking heet dat dan, we zijn van verschillende factoren afhankelijk.

Ohja... ik ben bezig om opnames te bewerken van 30 april, als ik ze klaar hebt, laat ik van ruw frame, ruwe stack en eindresultaat zien, dan heb je een idee hoe alles in uv er uit ziet.

Groet Richard

Commentaar

Prachtig !!!

Commentaar

Inderdaad schitterende foto,, Veel detail te zien..
                            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Dank je wel !
                              Groet Richard

Commentaar

Werken...
                              X