Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan 29 april

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan 29 april

Vol goede moed van gisteren wilde ik weer wat foto's gaan maken. Kom buiten, wolkenflarden! Nouja... het was me al vaker gelukt iets te kunnen zien door al dat gedoe, dus toch maar geprobeerd.

Telescoop: 60mm refractor
    Gebruikte camera: Nikon D50

Camera op statief voor het oculair en knippen maar. Ook even Venus geprobeerd. Ik was vergeten de sluitertijd in te stellen, dus heb er een van een half minuut! Dus heb een streep van Venus. Venus heeft wel de spectrum-van-het-licht-kleuren, kan iemand me vertellen hoe ik die kan vermijden/wegwerken?

Edit: Bewerken is toegestaan.
    Skywatcher 150/750mm

Venus heeft wel de spectrum-van-het-licht-kleuren, kan iemand me vertellen hoe ik die kan vermijden/wegwerken?
    Dit is de kleurfout die altijd op treed bij een achromatische refractor, 't hoort er gewoon bij.
    Echter, er is een filter op de markt die de kleurenfout sterk vermindert, deze is dan ook echt de moeite waard voor een achromatische refractor bezitter. Al helemaal als deze van maan en planeet fotografie houd. Bedenk wel dat het beeld iets geel/bruiniger wordt, niet dat dat nou zo'n probleem is...
    Ik heb het dan over een Contrast-Booster filter. Te koop bij bijna alle telescoop winkel. Je kan 'em ook bestellen vanuit je luie stoel bij bv De Koepel http://www.dekoepel.nl/winkel/

Via beeld bewerking kom je niet van die kleurfout af..

Commentaar

Leuk om iemand bezig te zien met een 60mm kijker.
      Ik ben benieuwd naar een saturnusfoto door deze telescoop.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Saturnus tja.... het is me dusver één keer gelukt hem te spotten, maar toen moest ik me echt inspannen om te ringen te kunnen zien. Ik betwijfel dus of ik er een foto van krijg. Ik zal het binnenkort eens proberen!
        Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Werken...
        X