Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zonnevlek op de zon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zonnevlek op de zon

ik zag hier op internet dat er een zonnevlek was, ik heb er nog nooit eentje gezien, vorige keer zag ik niks terwijl er wel een was, nu heb ik het opnieuw geprobeert. Zon geprojecteerd op een zwart velletje en een foto gemaakt. Valt natuurlijk in het niet bij al die andere foto's hier op het forum, maar ik vind het toch wel leuk, zo'n eerste zonnevlek-foto.
    camera was coolpix 3100 maar dan maakt niks uit eigenlijk.
    ik heb ook nog een vraag. als je zonnefolie koopt, maakt het dan veel uit of je het over de gehele apertuur spant?
    hier de foto's:

Origineel geplaatst door vita_leyii
    ik zag hier op internet dat er een zonnevlek was, ik heb er nog nooit eentje gezien, vorige keer zag ik niks terwijl er wel een was, nu heb ik het opnieuw geprobeert. Zon geprojecteerd op een zwart velletje en een foto gemaakt. Valt natuurlijk in het niet bij al die andere foto's hier op het forum, maar ik vind het toch wel leuk, zo'n eerste zonnevlek-foto.
    camera was coolpix 3100 maar dan maakt niks uit eigenlijk.
    ik heb ook nog een vraag. als je zonnefolie koopt, maakt het dan veel uit of je het over de gehele apertuur spant?
    hier de foto's:
    dat heeft idd wel iets aan invloed.
    maar hangt ook af of je een newton of een ander gebruikt.
    bij een newton kan je last hebben van je vangspiegel.
    maar niet van dermate hoge invloed dat het vervelend is.
    zelf heb ik namelijk een newton 130 mm.
    en ik heb de folie over de gehele opening
    ik hoop dat ik je hier iets mee heb kunnen helpen.
    mooie fotos trouwens

Commentaar

Ik zie wat kreukels, als het er niet zo strak op zit, heeft dat ook nog een effect op iets?

Commentaar

Origineel geplaatst door vita_leyii
        Ik zie wat kreukels, als het er niet zo strak op zit, heeft dat ook nog een effect op iets?
        nee niet echt het is juist af te raden om je folie superstrak te willen spannen (scheurt dan eerder met alle gevolgen van dien)het beste is dus om je folie een beetje losjes te monteren.
        met vriendelijke groet roy

Commentaar

Het is in principe niet echt nodig om de gehele opening van je telescoop te bedekken met folie. Aan (ik meen) 90mm heb je genoeg opening om de kleinste details waar te nemen op de zon. Kost je dus minder folie en daar kun je dan weer wat anders leuks mee doen (nog een filter maken bijvoorbeeld). Je folie hoef je inderdaad niet strak te spannen zoals Roy al zegt, die bobbels merk je niks van. Span je de folie te strak dan is de kans groter dat het scheurt. Dat folie is opzich redelijk taai spul bemerkte ik laatst, maar beter het zekere voor het onzekere.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Leuke foto, zie ik nu de granulatie van de zon in jouw opname ? Je zou zeggen dat je die niet kunt zien op deze manier of toch ?

Commentaar

Granulatie is veel kleiner, dit is gewoon ruis. Het komt ook voor op het zwarte deel.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Nu ik wat beter kijk zouden het ook de vezels van het papier kunnen zijn waarop de zon is geprojecteerd.

Commentaar

of je de granulatie kan zien hangt af van je objectief van de telescoop of verrekijker.
                  ik heb een 5 cm filter voor mijn verrekijker en daar zie ik idd geen granulatie op maar in mn telescoop zeer zeker wel(al is het maar klein).
                  zoals ik al zeg het is lastig om het te zien daarom gebruik ik idd de hele opening.
                  ik zie het dus ook als ik NIET projecteer
                  .

Commentaar

Werken...
                  X